tisdag 10 maj 2011

Komplicerat

I dag är det lite jobbigt att bo i Dysafrika! Allt är väldigt komplicerat idag.

Jag var i Fish Hoek Primary School i morse för att lämna in Eilikas ansökan till skolan. Där hon förhoppningsvis ska börja första klass i januari 2012. Jag hade fyllt i alla papper enligt konstens alla regler. Jag fick en underskrift av rektorn på hennes nuvarande dagis som skulle finnas på ansökan. Varför i alla världen skall föreståndaren på hennes dagis behöva skriva på ansökan till hennes skola?! Det har väl ändå hon inget med att göra? Eller? Jag kommenterade till Jo (rektorn) att det är så mycket konstiga signaturer och papper som behövs i det här landet. Hon frågade om vi inte hade behövt hennes underskrift i Sverige? Jag frågade henne då varför hon skulle behöva skriva på, vad hon skulle ha med det att göra? -"When you put like that I see what you are saying!". Tror ofta att det är så; ingen vet varför det ska till så många underskrifter eller papper. Det bara är så!

I alla fall, jag hade även med mig ett brev från Eilikas lärare där det står att hon kommer att vara redo för första klass och att Eilika har huvudet på skaft och att engelskan inte är något problem. Vad som mer behövdes var en kopia på en faktura med vår hemadress på. Det är så vi bevisar att vi bor på denna adressen. Fiffigt va?! Hade med mig en telefonräkning. So far so good!

Därutöver hade jag med mig Eilikas, Haralds och mitt pass med kopior gjorda. Kopiorna behövde vidimeras men jag hoppades på att skolan kunde göra det eftersom jag hade med mig alla passen. Rektorn skulle kunna göra det men han satt upptagen. Typiskt! Assistenten tog passen och skulle be rektorn fixa så snart han var ledig. Sedan ville hon ha födelseattest! Det har vi inget på engelska och hon är ju inte född i Sydafrika så hon godkände det. Sedan skulle det till ett vaccinations kort. Samma där. Endast på svenska. Men där gick jag bet. Dom MÅSTE ha något bevis på att hon är vaccinerad. Men jag skulle bara behöva skriva en liten försäkran och gå till polisen som smäller på en stämpel och en signatur. Så himla fiffigt! Som sagt var.......Ett papper, en liten stämpel och en signatur så är man betrodd! Jag fattar inte!

I alla fall eftersom jag nu ändå måste gå till polisen så fick jag med mig passen igen som polisen då får vidimera! Så nu har jag skrivit ett litet fint dokument där det står att Eilika är vaccinerad och jag måste gå till polisen.Sedan kan jag åka tillbaka till skolan och lämna in ALLA fina och nödvändiga dokument. Lovely!

Vi kom dock ett litet steg närmare till att hon ska få börja på Fish Hoek Primary. Vi blev inbokade på en intervju! Hallå!!!! Intervju med en 5-åring! Vi får se vad som händer. På måndag nästa vecka ska i alla fall Lilla E och jag på "anställningsintervju".

Just nu sitter Harald och jag med den fjärde personen som ska försöka få igång vårt nya bokföringsprogram. Vi har alltså fortfarande inte kommit igång med administrationen av vårt nya företag. För varje person som kommer så saknas något eller så har personen innan gjort något fel. Det är en fullständigt hopplöst system enligt Harald och mig tyvärr. Vi är vana vid Visma och liknande. Alltså användarvänliga system. Det är inte Pastel. det verkar finnas millioner olika sätt att göra saker på och det är mycket svårarbetat. Damen som nu sitter på min stol ska komma tillbaka i morgon kväll (!!!) och göra om mer eller mindre allt. Vi får se hur det går! Funkar det inte nu snart så har Harald hotat med att slänga ut hela systemet i havet och köpa något enkelt system. Vet inte om det finns här men, men.......

Vi väntar fortfarande på att våra solpaneler ska komma upp och på att vi ska få igång en ny dekoder så att vi kan titta på SVT World igen. Och så håller vi på att fixa provisoriska pass till barnen. Deras pass gick hastigt och lustigt ut i  februari. Svenska myndigheter är inte heller så lätta att ha att göra med men nu handlar det ju om pass, inte ett skolval!

Lite tungt idag med andra ord!

3 kommentarer:

  1. Kanner igen det dar med alla papper! Maken har vis av erfarenhet nu for vana att slapa med sig en stor parm vart han an gar, passkopior, passfoton, visakopior, fodelseattester (finns pa skatteverket pa engelska, eller utdrag ur registret), och alla andra papper!! Men visst blir man lite matt efter ett tag! Joli hade ocksa en intervju pa sin skola dar hon ska borja KG1 till hosten, eller assessment. Hur sjutton gor man det pa en fyraaring och vad kan man egentligen fa ut av det hela? Halften av alla ungar satt och gomde sig i mammas kna och det ar val inte sa konstigt.
    Hoppas ni far ordning pa bokforingsprogrammet, forstar att det ar frustrerande nar man vill satta igang!
    Kram
    Pia

    SvaraRadera
  2. Usch, ja, visst frågar man sig många gånger vad de skall med alla papper till!?
    Jag hoppas ni får rättsida på det hela.. Det där med intervjun verkar ju vara ett mer manual jobb än förnuftigt. Men så är det,, man ska inte fatta alltid, allting, det inser man,,

    Ha de bra!

    SvaraRadera
  3. Hur gjorde ni när ni valde dagis till Eilika? Var det svårt och hade ni kollat upp det innan eller valde ni när ni var på plats?

    SvaraRadera