måndag 30 januari 2012

Vinprovning i Constantia Wine Route

Jag missade ju att skriva om vår torsdag! Så mycket annat att skriva om ;). Men nu är det måndag och lugnt så nu tar vi torsdags rapporten i stället.

Jo, i torsdags tog vi med oss Ingrid och Staffan på en vintur i vårt närområde. Vi brukar ju oftast ta våra gäster till Stellenbosch för vinprovning men av två eller snarare tre anledningar höll vi oss i närområdet denna gång. Anledning 1 var att Staffan och Ingrid helst dricker vitt vin och då passar det bra med Constantia Wine Route. Framförallt Cape Point Vineyards som vi började med. Dom har framförallt goda vita viner. Anledning nr 2 var att vi skulle ju ändå till Stellenbosch på lördagen (Svenska Vänskapsföreningens träff) så då skulle dom få känslan ändå samt få åka den vackra vägen längs kusten dit. Anledning nr 3 var att med numera 2 skolbarn som skall hämtas så skulle vi inte hinna till Stellenbosch och tillbaka.

Så vi tog två bilar så att jag skulle kunna avvika för att hämta lilla E och skjutsa stora J. Vi började som sagt var med Cape Pont Vineyards som ligger i Noordhoek. Trevlig vingård och kul att den ligger så nära oss. Tar alltså ca 10 minuter att köra dit. Det blev några flaskor vitt vin och faktiskt även några av deras Shiraz vin  The Splattered Toad med hem i bagaget. Ett lite billigare och enklare vi som passar bra till spagetti och köttfärssås på fredagarna.


Vi har inte fått in våra viner ännu men dom kommer. Harald och jag tog det lilla lugna eftersom vi båda körde bil. Men jag smakade tre viner här och Harald sparade sig till nästa ställe.


Vidare över bergen till en av våra favorit vingårdar; Steenberg!



Fantastisk utsikt! Tafelberget i bakgrunden.


Harald missade mitt lilla short-cut och kom efter mig. Men här kommer limousinen med våra gäster.


Jag hade bokat bord på deras mysiga restaurang Bistro Sixteen82 så här intog vi en yummy lunch! 


Dom andra höll sig till vatten inför den stundande vinprovningen men jag skulle ju vidare på Taxi Mom uppdrag så jag tog mig ett gott glas rosé till mina musslor.




Steenberg har en verkligen häftig arkitektur och det är otroligt rogivande att sitta där och både äta och prova viner. När dom andra slog sig ner för vinprovning så körde jag tillbaka, runt bergen denna gång, för att hämta upp Eilika.



Hon hade just denna dag börjat med dans efter skolan så jag behövde inte vara där förrän 14.15. Hämtade upp min prima ballerina och körde tillbaka till Steenberg där herrskapet fortfarande satt och myste med sina vinglas.

Lämnade av ballerinan och fortsatte till AISCT för att hämta Julius och vidare till simträning och gymet. Dom andra fortsatte till Buitenverwachting Vinyards och provade lite mer vin. När Julius och jag kom hem så bjöd Harald på god fisk och förstås nyinköpt vitt vin till maten.

Annars har Ingrid och Staffan hunnit med mycket förstås. Cape Point, Chapmans Peak, V&A Waterfront, Signal Hill (Tafelberget kom dom inte upp på pga vinden) och så en tur till kåkstaden Masiphumelele. 

På deras Masi tur gjorde dom något väldigt smart och fint! När den guidade turen var slut så frågade dom guiden Charlotte hur dom kunde hjälpa till. Kunde dom betala in pengar ngn stans? Eller? Nej, Charlotte föreslog att dom skulle köpa några basmatvaror till utfordringsstället för hungriga barn. Sagt och gjort! Dom tog med sig Charlotte till Pick-n-Pay och köpte stora säckar med potatis, ris, morötter och juice bla. Sedan åkte dom tillbaka till Masi och lämnade det. Dom som tog emot varorna ser till att ca 70 barn får ett mål med lagad mat om dagen. Det är barn som inte skulle få det annars! Jag tycker det var mycket kreativt och fint gjort av Ingrid och Staffan! Bra tips till framtida gäster!

Nu har nog Staffan och Ingrid landat i kalla Sverige men jag tror dom har lite sol och värme med sig i bagaget, i form av minnen, i alla fall!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar