lördag 13 oktober 2012

Livet går vidare

Ja, nu har farmor åkt hem igen! Faktiskt redan sent i måndags kväll. Min skrivluste tog hon visst med sig ;). Nej, nu är jag igång igen, efter några mer eller mindre hektiska veckor. Tar på krafterna att ha skollediga barn hemma! Nu är Eilika tillbaka i skolan igen och Julius börjar på måndag. Men nu har barnen bara 8 veckor kvar till sommar-/jullovet! Jisses vad tiden kommer att gå snabbt! Men nu verkar det om om vi ÄNTLIGEN får lite sol och värme. Sista dagarna har vi haft näst intill sommarväder. Härligt!

Julius utnyttjade det härliga vädret till fullo i torsdags. Han åkte in till Camps Bay i torsdags och spenderade hela dagen på stranden. Jag skjutsade in honom och 2 kompisar så att dom var på plats strax innan 11. Efter mycket om och men! 15-16-åringar är inte några hejjare på att planera kan jag säga. Dom skulle alla få skjuts från Stonehurst (en estate på andra sidan bergen) så jag skulle leverera Julius och Leo (kompis som sovit över) dit. På vägen dit i bilen fick Julius sms att dom inte skulle få plats i bilen. Dom var för många. Blev jag förvånad? NEJ! Ok, ok jag hjälper till att skjutsa. Roligt när dom ÄNTLIGEN tar sig för något och kommer ut. Väntar i bilen medans det hela ska organiseras. Efter en stund kommer Julius, Leo och Awetu ut. Resten av gänget skulle nu helt plötsligt inte komma iväg förrän på eftermiddagen. Hur gick detta till?! Vem vet! Men dessa 3 killar ville i alla fall iväg så Taxi Mom tryckte på gasen. Sen var dom kvar på stranden till klockan 17.00! Ja, en liten paus för att gå och äta däremellan. Fick sedan hämta Julius och Leo (som visst skulle sova över en natt till) hos Kate i Hout Bay klockan 20.30. Kul hade dom haft i alla fall. Dom var ett rejält gäng framåt eftermiddagen. Julius var något röd i nacken kan jag säga!

Ok, nu hoppar jag tillbaka en dag. Till onsdag. Då seglade det in en GIGANTISKT militär båt från Indien. Hack i häl kom även den Brazilianska båten som var här för någon vecka sedan. Jag var på pilates men Harald är så snäll så han ilade och bytte objektiv på min kamera och dokumenterade.

Tydligen ska nu Indien, Brazilien och Sydafrika delta i en övning tillsammans. Den heter Ibsamar. Förra veckan var det Brazilien, Uruguay, Argentina och Sydafrika som deltog i Atlaseur. Ni kan läsa mer om dessa övningar HÄR.  Tydligen är det 2 Indiska båtar som seglat in i hamnen. Men vi har bara kunnat fota en. Rätt maffiga båtar i alla fall om ni läser i länken ovan.





Sedvanliga saluten förstås!

För att ytterligare informera om vårt liv här på andra sidan jordklotet så kan jag berätta att vi har en tokig pärlöna (Guniea Fowl eller även kallad mormor höna hemma hos oss). Hon/han har upptäckt att det går att spegla sig i våra glasdörrar på baksidan. Hönan står inte bara där och beundrar sig, nej han/hon attackerar spegelbilden. Vi hör lite då och då hur det smäller på rutan. Det är den tokiga hönan som står och knackar på sin spegelbild.



Knack, knack!

I bland behövs det lite starkare attack. Då springer hon/han ett varv runt möblerna och sedan rätt in i fönstret. Pucko!


Här kommer jag!


Attack!


Och så lada för nästa varv!

Och igår var det ju fredag och lunchdate. Denna fredag hade vi också sällskap. Av gossarna Julius och Leo. Jag bestämde restaurang och eftersom det var så fint väder så blev det Blue Water Café på Imhoff Farm. Där kan man sitta ute och har en fantastisk utsikt över berg, Atlanten och den mäktiga Noordhoek Beach. OCH dom har god mat! Nu hade jag inte med mig kameran, för att inte skämma ut Julius alldeles förskräckligt! Men jag tog några bilder med min lilla Xperia Mini. Inte bästa kameran men ni kanske fattar lite i alla fall.



Ankan hade fått små kycklingar. 9-10 små gula fjuniga kycklingar simmade runt i dammen.


Inget fel på utsikten! 

Och så går det 3-4 påfåglar runt området också. Vackra att se på men attans vad dom låter. Inget kort på dom. Alldeles för pinigt för Julius om jag skulle ta kort på dom också. Mamma och pappa, Barbara och Elke med familj, ni känner väl igen er här va?! Ni har alla varit här.

Så, nu har ni blivit uppdaterade. Nu måste jag väcka Julius. Han ska tävla i Strand i eftermiddag. Vi måste köra senast 12.30. Det tar en timma att köra dit. Eftersom Harald spelar golf så kör jag. Har inackorderat Eilika hos kompisen Amy så att hon slipper sitta 2 timmar i bilen. Harald kör sedan direkt från golfen för att titta på Julius och köra hem honom när tävlingen är slut. Jag åker direkt hem för att ta hand om Eilika. Logistik på hög nivå som vanligt!

Dom närmaste 3 veckorna kommer HELA logistiken ligga på mig. Harald flyger nämligen till norra halvklotet på måndag för att se till våra företag  på den sidan världen. Typiskt nog så tävlar Julius även nästa lördag OCH lördagen efter det. Men det ordnar sig. Astrid och Bron är redan inbokade för skjutsning till skolan och från simningen. Dom kan säkert hjälpa till även på helgen. 

Over and out! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar