fredag 26 oktober 2012

Never a dull moment

Nej här är det sällan tråkigt! Alltid något som händer! Tja, kanske inte alltid så roliga saker förstås, men det händer saker i alla fall. Och speciellt när Harald är bortrest. Då händer det alltid saker. Kolla t.ex. HÄR och HÄR.  Och vi har ju redan haft en låssmed här sedan han åkte. Tur att man inte är helt tappad bakom en vagn och reder sig själv!

I dag när jag kom hem från pilates och mat shopping så märkte jag att våran intercom inte funkade. Det är alltså telefonen vi kommunicerar genom med folk som ringer på dörren. Det är även den vi öppnar gaten med så det är rätt bra om den funkar. Efter en liten utredning kom jag fram till att en propp hade gått (fast det syntes inte i prooppskåpet). Fixat! Detta var det lilla. Nu till den förmodade ANLEDNINGEN att en propp gått. Fortsättning följer!

Började plocka ur mina matkassar men gick och kollade något i sovrummet eller badrummet. Minns inte vad det var men tur var det att jag gjorde det. Ser i min förskräckelse hur det SPRUTAR ut vatten från pumphuset till poolen samt att vattennivån i poolen sjunkit med ca 30 cm. SHIT! Hur får jag nu stopp på detta?! Kutade ner för att kolla om jag kunde stänga av eländet på något sätt men jag kom inte ens in i poolhuset. Vattnet sprutade rätt mot mig och jag såg ingenting. Upp till huset igen, GENOMBLÖT, och ringde till Alan på Baypools. Inget svar! Testade med att stänga av elen till pumpen fån elsåpet. No luck! SHIT! Så ringde Alan och sa att jag måste stänga av elen och jag måste göra det från elskåpet i huset. Inte i pumphuset där vattnet forsade likt ett vattenfall. Hittade till slut RÄTT knapp och puh vattnet slutade spruta. Turligt nog är det just idag Baypools kommer och gör sin inspektion och rengöring av poolen (dom kommer varannan vecka). Så bara 30 minuter senare kommer dom och nu är allt under kontroll igen. Röret som släppt är fixat och poolen rengjord. Det ligger fortfarande en hel del sand från filtret ute på plattorna men det får Mla (vår trädgårdskille) sopa upp när han kommer. Och vattenslangen är på för att fylla på med vatten i poolen igen. 

Ni ser hur kul jag har det!


Vattennivån ska alltså vara hela vägen upp till kanten. Intresserad katt inspekterar.


Elen avstängd och vattnet har slutat spruta. Nej jag hann inte ta kort när vattnet sprutade ut genom dörren. Sorry! Det var FULLT med myror som "flyttade" ut. Dom hamnade i ett katastrof område. Värsta tsunamin!

Nu till något helt annat! Men i kategorin att det alltid händer något. I går kväll när Eilka var på väg till toan så hojtade hon att jag skulle komma och titta. Utanför fönstret (ja, ni ser vad vi får uppleva genom detta fönster!) roar sig ett marint forskningsfartyg med att åka runt i en perfekt cirkel! Havet var, förvånande nog, alldeles lugnt och båten lämnade en perfekt cirkel efter sig i vattnet. Fram med kameran!






Den körde säkert 4 varv. Torsdagsnöje på hög nivå!


1 kommentar:

  1. Himla TUR för Harald att han inte är gift med "vem som helst" utan helt enkelt den BÄSTA, alla kategorier!
    Saknar Dig!!!
    Kusi-KRAMAR, Ika

    SvaraRadera