söndag 21 oktober 2012

Varannan dags väder

I förrgår så hade vi ju riktigt vinter väder med vind, regn och kallt. Igår var det vackert väder, varmt och inte allt för aggressiva vindar. Och idag vaknade jag av att regnet smattrade på fönstret. Men låtsas att vi är i Sverige när det regnar och här i Sydafrika när det är varmt och sol. Då blir det ju helt rätt enligt rådande årstid.



Den här bilden är mest för Harald. Den är från i torsdags när Eilika tog över pappas plats på kontoret. Och hon "jobbar" precis som mamma. Laptop och fristående tangentbord och kaffekoppen redo. Tangentbordet är inte inkopplat och inte kopplat till hennes lek dator heller men det bekymrar inte henne det minsta.


Fredagkväll och riktigt svensk höst! Brasan var tänd, alla Kivi stakar tända, vinet upphällt och Dobidoo på TV! Bara maken som saknades!

I går lördag så passade Eilika och jag på att ÄNTLIGEN få ordning i trädgårdslandet. Nu orkar jag inte vänta på att våren ska komma på riktigt längre.

Men vi började med att åka till apoteket för att visa upp Eilikas inflammerade långfinger för sjuksköterskan som alltid finns på plats. Eilika har bitit av nagelbandet något för långt in och nu har det blivit inflammerat. Fingret är rött och svullet runt nagelbandet och lite geggigt just där själva såret sitter. Har inte blivit bättre utan snarare tvärtom. Men läkartid tyckte jag inte var nödvändigt så vi åkte till apoteket. Sjuksystern tittade på fingret och vi fick antiseptisk salva att sätta på. Kostnad? Nada! Vi behövde endast betala för salvan vi köpte. Så fiffigt för små blessyrer. Man går in på apoteket och skriver upp sig på sköterskans lista. I går var det två sköterskor som jobbade och INGEN kö. En före oss. Fantastiskt!

Sen, efter att ha trängts i mataffären en sväng (ja Longbeach Mall är som värsta Täby Centrum på lördagar), så åkte vi till Noordhoek Garden Emporium (mamma alldeles avis när jag berättade för henne att vi skulle dit på morgonen). Det är en jätte mysig handelsträdgård och så finns det även ett litet matställe mitt i all växtlighet. Ekka-Pekka och jag shoppade i alla fall sex små tomatplantor, en basilika planta, krossade nötskal (återkommer till vad vi använde dom till) och ett par blommor till krukorna. Det är verkligen mysigt att strosa runt där och super bra service. Jag tog en kärra som jag satte växterna på sen gick vi och tittade. Hittade den stora nötskalspåsen en bit bort och skulle gå och lägga den på vagnen. Då kom en av dom anställda och tog påsen och gick bort med den till min vagn.Madam ska inte bära så tungt! Sen kör killen vagnen till kassan och rabblar upp priserna för kassörskan. Madame betalar och killen tar några gamla tidningar med sig och kör kärran till bilen (med en sexåring som ställer sig på vagnen). Killen snurrar vagnen några extra varv så att sexåringen skrattar förtjust och sedan lägger han tidningspapper som skydd i bagaget på bilen och lastar in växter och skal. Service!!!

Väl hemma igen lagar den nu något ilskna mamman tomatsoppa till lunch. Varför så ilsken? Jo den LATA sonen kunde inte ta sig i kragen och göra dom två sakerna jag bad honom om innan jag åkte. Han "glömde" visst den ena. Och han kunde ju absolut inte tänka sig att hänga upp tvätten (som bestod till 99% av hans kläder) och sätta igång nästa maskin innan mamman kom hem. Nej då, han hade ju ett dataspel som kallade.Grrrrr!

Sen satte dottern och jag igång med trädgårdsarbetet. Jordgubbsplantorna fick flytta till en fin trälåda med ett tjockt lager, just det, nötskal över jorden. Sniglar gillar inte att ta sig fram på nötskal och gubbarna blir inte jordiga. Fiffigt Elin! Den GIGANTISKA oreganoplantan massakerade jag fullständigt och tog upp. 


Kolla berget med oregano!


Det blev en stor glasburk med torkad oregano, från egen skörd. Nu kan här bakas pizza och lagas köttfärssås minsann, 

Gräslöken och timjan fick flytta till en annan plats i landet och ner åkte sex tomatplantor, sex små, små paprika plantor som jag drivit upp i fönstret i tvättstugan och den nya basilika plantan. Oreganon hade jag tänkt dela i typ sjuttioelva delar och plantera en del men den var så "vedig" och gammal. Jag slängde den och så köper jag en ny istället. Den hade gjort sitt.

Fint som attan blev det och hade tänkt ta lite kort i dag när plantorna kvicknat till lite men.....det regnar. För att minnas denna trevliga dag i myllan så fick jag ett antal små ilsket kliande sandloppebett förstås. Ja, ja det ingår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar