onsdag 28 augusti 2013

DIF, valar, rosmarin och ösregn

Vilken fantastisk titel på detta blogginlägg! Jag har egentligen ett annat inlägg som jag väntar på att få skriva men av olika skäl så kan jag inte det ännu. Så det blir ett pyttipannainlägg istället. Och jag ska verkligen FÖRSÖKA att inte skriva NÅGOT om hunden!

I går när jag var på banken så var jag tvungen att dra lite på smilbanden. I kön bredvid mig står en xhosa kille (och bedöma av klädseln så bor han helt garanterat i någon av kåkstäderna). Ja, det fanns ju förstås flera svarta i kön på banken men just denna kille fångade min blick. Han var iklädd en Djurgårdens IF mössa! Den såg väldigt varm och skön ut! Lite paff blev jag allt och kunde ju inte undvika att fundera över var han fått den mössan ifrån och hur den har hamnat 10361 km "hemifrån".

Valsäsongen är verkligen här! I går såg Harald och jag två valar som hoppade när vi satt på kontoret och i går kväll kunde vi njuta av 5-6 valar när vi satt och åt middag. En val lite längre ut höll på att slå med sin stjärt så det stänkte rejält. Den höll på i säkert 10-15 minuter. Bredvid låg en och sprutade lite då och då. Och så låg det 4 stycken och småfes precis inne vid stranden. Middag med valskådning är ju inte helt fel.

Så till rosmarinen! Jag har kommit på att det är ju rysligt korkat att köpa torkad rosmarin när jag har en hel rosmarinhäck i trädgården. Nu har ju tanken nått mig något tidigare, speciellt när burken varit tom dom senaste gångerna jag behövt rosmarin och varit tvungen att använda färsk (vilket faktiskt inte blir alls lika bra i grytor tex.). Men då gäller det ju att komma ihåg det när man inte just står och lagar mat. I förrgår hände det igen. Ingen torkad rosmarin. Men istället för att bara plocka in det jag behövde så tog jag in ett antal kvistar extra och la dom på en plåt i ugnen. Torkade rosmarinen ett par timmar i 50C och sen har den fått ligga där i ugnen med luckan på glänt tills idag. Nu har jag rivit av dom torkade bladen från kvistarna och stoppat ner dom i rosmarins burken. Häpp! Är även självförsörjande på oregano, som växer som ogräs, och på lagerblad (vi har en buske nere vid poolen). Härligt med hemodlat!

Ösregn! Det är en underdrift (vilket konstigt ord på svenska! Understatement låter bättre) att säga att det regnar idag. Det VRÄKER ner! Och så blåser det rejält i byarna. Det blir varken golf, fotboll, ridning eller någon valp promenad idag. Vi håller oss inne! Har bakat en sockerkaka med pepparkakskryddor som vi ska smaska på i eftermiddag. Men det smattrar härligt på plasttaket på kontoret. Det är inte så kallt just nu men det ska visst bli kyligare framåt eftermiddagen. Det har till och med "varnats" för att det ska komma snö på Tafelberget i kväll eller i morgon bitti. Vi får väl se hur det blir med den saken.

1 kommentar:

  1. Kom ihåg när vi var på Sri Lanka och jag såg en litet barn i vägkanten med en t-shirt med svenska flaggan på. :-) En del av alla de kläder som skänks kanske verkligen kommer fram till de behövande. Helene

    SvaraRadera