lördag 15 mars 2014

Annorlunda morgon promenad

I morse tog Eilika och jag en liten annorlunda morgonpromenad med Idefix. Vänta, jag ska snart fortsätta, måste bara hämta kaffe!

Är ni kvar? Bra, because I´m back!

Jo, Eilika och jag gick vår morgonpromenad på kyrkogården som ligger precis bakom vårt hus. Det brukar vi göra, om vi inte går på stranden. Det är många som går med sina hundar där. Så inte så annorlunda kan tyckas. Men idag gick vi inte bara för att rasta hunden, jo vi plockar ALLTID upp efter Idefix, utan idag gick vi runt och spanade in gravarna och framförallt gravstenarna. 

I och med att jag blivit med i-Fån så kunde jag ta lite kort trots att jag inte hade kameran med mig.  Även på kyrkogården märks det att vi bor i "The Rainbow Nation". Det är många olika typer av gravstenar och kors och många olika namn. Inte så mycket Svensson och Andersson, däremot en Brorson. 

Det finns 3 olika kyrkogårdar bredvid varandra. Vi har den muslimska närmast huset, med enkla stenar och ofta grönmålade kanter runt själva graven. Sen den stora allmänna kyrkogården, där Eilika och jag gick idag. Många gamla gravar men även en och annan ny. Ingen allmän skötsel alls utan det är rörigt, stökigt, övervuxet men charmigt. Om nu en kyrkogård kan vara charmig! Slutligen den välvårdade, krattade och bevattnade kyrkogården tillhörande marinen och det Brittiska Samväldet. 


Lilla E, fortfarande iklädd pyjamas och morgonrock, på promenad med sin hund!

Här kommer nu en korskavalkad! Jag tycker inte nödvändigtvis dom stora och tjusiga är dom finaste. Vilken är din favorit?
 

Väldigt enkelt! Ser nästan ut som luffarslöjd.
 

I äkta plast! Inte snyggast men hållbar!
 

Värstinggrav! Den mörka, blanka marmorn ser nästan ut som vatten.
 

Många som inte är födda i Sydafrika ligger här och vilar.
 

Naturen håller på att ta över.
 

Gammal gravsten med nyare tillägg. Undrar varför dom inte fortsatte med den gamla stenen?
 

Denna tyckte Eilika om men den var också väldigt sorglig. Lilla Vivian dog endast 3 år gammal 1939!

 

Maffig! Ser ut som metall men är faktiskt sten.
 

 En alldeles ny grav. Eilika och jag såg när dom grävde graven för ett par veckor sedan.


En väderbiten träskylt. Går inte att se texten längre.
 

Även här ett träkors men med hållbar platsskylt på.
 

Träskylt med texten kvar.
 

Här har vi Elizabeth Brorson. Släkting till dig Thomas?


Målat, väderbitet träkors.
 

Själva graven har en kant av sten där texten graverats in.
 

Här den allmänna kyrkogården. Med fantastisk utsikt!
 

Den välvårdade marina kyrkogården.


Och slutligen den muslimska kyrkogården.
 

Liten flicka och stor hund snart hemma igen!
 

Efter den spännande promenaden hoppade Eilika ner i pappas säng igen och tittade lite på film. Praktiskt att gå ut med pyjamas på sig.
 

När Eilika myste i sängen så fixade jag frukost. Jag fick rostade fullkornsmackor med ost, mangojuice och kaffe. Eilika grekisk youghurt med farmors lingonsylt och varm choklad med grädde och strössel.

Tack för att ni ville hänga med på denna kanske lite makabra morgonpromenad! Ha en bra dag där ute i stora vida världen!





2 kommentarer:

  1. Ingen släkting till mig heller, vad jag känner till! (hette Brorsson som ogift)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med - kyrkogårdar kan vara väldigt intressanta och spännande att promenera på. Och hur konstigt det än kan låta, så är det ett tacksamt ställe att fotografera på.

    SvaraRadera