tisdag 2 augusti 2011

Vår fantastiska Eunice!

Resan hem gick bra! Lite väl segt i Istanbul då vi var ca 2 timmar försenade därifrån. Först började dom inte incheckningen förrän strax innan flyget skulle gå och sedan satt vi nästan 1 timma på planet innan vi kom iväg. Varför? Ingen aning! Det var inte prioriterat att informera. Men det är första gången vi blivit försenade när vi flugit Turkish. Eilika somnade strax innan 1 och Julius och jag strax efter. Vi fick väl i alla fal 4-6 timmars sömn.

Blev hämtade av vår housesitter Astrid på flygplatsen. Hon var så glad att se oss och vi henne förstås. Hon är så go den tjejen! Och allt hade gått bra för henne i vårt hus. Hon var så fascinerad över hur annorlunda det är att bo i Glencairn jämfört där hon bor i vanliga fall; Noordhoek. Det är alltså bara knappt 10 minuter härifrån, men med ett annat hav utanför och en rejäl bergskedja mellan.

När vi kom hem var vår städerska Eunice hemma och städade. Hon blev så GLAD att träffa oss igen. Och så fint hon har städat. Huset är "spotless"! Hon hade tvättat alla laken och bäddat rent i sängarna, tvättat överkast, mattor och t.o.m. Eilikas gardiner. Hon har tagit in dynorna i garaget så att dom inte blivit förstörda i regnen. Ja, hon har verkligen hållit huset i trim! Hon är FANTASTISK! Så skönt att komma hem när det är så rent och fint!

En lite tråkig sak upptäckte jag dock när jag öppnade min garderob för att ta fram mina tofflor (vinter=iskalla golv!), Alla skor och en hel del kläder hade små mögelfläckar på sig! INTE kul! Så nu har jag torkat av skor och slängt ut dom på vädring och tvättmaskinen går på högvarv. Även hittat lite mögel på framförallt skor i dom andra garderoberna i vårt sovrum. Har torkat ur och satt in typ torrbollar i alla garderoberna i vårt sovrum nu. Och dörrarna står på vid gavel. Dom andra rummen har klarat sig. Vårt rum ligger i söder och får INGEN sol så här års. Och huset är oisolerat och det är fuktigt och rått på vintern. Får nog borra lite lufthål i garderobsdörrarna. Både uppe och nere så att det blir cirkulation.

Men annars är allt bra! Solen skiner, ingen vind och +22C på söder väggen (=norrvägg i Sverige). Jobbigt med vinter! Men jo, det är kyligt och rått inne, framförallt på kvällarna. Men med elementen på framåt eftermiddagen, en rejäl brasa på kvällen och varma kläder så går det ju alldeles utmärkt. Har alla fönster och dörrar öppna mot solsidan nu. Måste ju släppa in lite värme! Jag lär mig!

I eftermiddag ska vi till AISCT på öppet hus. Ska bli spännande att se hur det ser ut i High School byggnaden på skolan och att få träffa Julius nya lärare. Han ska även få sitt schema. Och i kväll blir det middag på Dixies! Förstås!

I morgon börjar allvaret igen. Julius börjar skolan, Eilika dagis och jag har pilates kl 9. OCH så otränad jag är! Ska bli så skönt att komma igång. Sedan har jag fullt program med bankärenden och besök till polisstationen för att få lite papper vidimerade. Och så hämta ungarna förstås! HÄRLIGT med vardag!

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Åh hon är allt en pärla! Du får hälsa så gott från oss! Vi kanske blir kvar på kaphalvön trots allt..inte bestämt oss till 100% än..Gött att vara hemma kan jag tänka mig. Själv är jag i oslo och kom precis tillbaka från domkyrkan där man möts av ett helt hav av blommor..så sorgligt! Ha det bra så ses vi snart..inte ens en månad kvar :)

    Minna

    SvaraRadera