lördag 6 augusti 2011

Vinter

Japp, vi har ju kommit tillbaka till den Syadfrikanska vintern. Det betyder mycket sol, lite regn och ganska kyliga kvällar och nätter.

I förrgår regnade det rejält. På kvällen öppnade verkligen himmelen sig några gånger. Regnet vräkte ner.

I går kom det en liten skur på morgonen men sedan klarnade det upp. Inte så mycket sol men ganska kallt. Morgonen var kall. Det kom t.o.m. lite snö på Taffelberget! Hörde på radion att det var första gången på 15 år. Läs mer och se bilder här! Det kändes på vindarna att det var snö i luften. Termometern höll sig under +13C hela dagen. Alla elementen på och kaminen matades med ved hela kvällen.

Natten till idag var också kylig. Vi hade inte mer än +7C i morse vilket resulterade i att vi hade mellan +15-17C inne. Brrr! Men NU skiner solen från klarblå himmel och jag sitter ute med laptopen i knät. Här på uteplatsen under plasttaket på solsidan har jag nästan +24C. Härligt!

Det är ett evigt på och av med elementen så här års. Elementen har ingen termostat, huset är oisolerat och elen är svindyr. Alltså en dålig idé att låta dom stå på hela tiden. Så på eftermiddagen en kylig dag sätter jag på dom och när solen skiner så stänger jag av dom och öppnar fönster och dörrar på solsidan istället.

Jag föredrar helt klart vinter i Kapstaden jämfört med vinter i Täby!

Annars håller jag på att organisera mig i största allmänhet. Fortfarande ligger det en del packning kvar på sovrumsgolvet som skall läggas på plats. Och så jobbar jag faktiskt lite också. Gjort en del utlandsbetalningar som inte är gjort i en handvändning. Eftersom vi importerar saker så måste jag ha med mig en jätte bunt med stämplade importpapper tillsammans med fakturan. Och så ska det fyllas i en blankett med i princip all info som står på själva fakturan och en del från importpapperna. Sedan går jag till banken i Fish Hoek och lämnar in allt och får en stämpel på min kopia. Därifrån skickas alla dokument med bud till utlandsavdelningen inne i Kapstaden. När allt är klart så kan jag sedan hämta alla papper, stämplade och fina, på banken i Fish Hoek igen. Fiffigt va?! Har även, med lite assistans, lyckats få till mitt konto på moms- och skatteverket så att jag kan redovisa och betala arbetsgivaravgifter och moms via nätet. Skönt när det äntligen fungerar!

I går var jag på pilates och sedan var jag och klippte mig hos Paola. Så skönt efter 10 veckor! Hon klippte lite kortare i nacken denna gång men annars i princip samma som tidigare. Och så mörka folieslingor för att gömma det gråa. Blev som ny! Det är verkligen skönt att gå dit. Dom är ett härligt gäng. Ägaren, Reto, är schweizare precis som Paola. Från den italienska sidan. Och så är det en italiensk kille som jobbar där också, förutom ett helt gäng med sydafrikaner. Det blandas med olika språk hela tiden. Engelska, italienska, schweizer tyska osv. Me like! Jag var där i 2½ timme!

Idag var det Julius tur. Men det tog inte lika lång tid. Han blev jätte fin. Kortklippt i nacken och runt öronen men med lockar kvar på hjässan. Paola fick tunna ut REJÄLT innan det blev bra. Sedan åt vi brunch på Green Beans. Eilika och jag åt fullkornsvåfflor och färska bär, Julius år bacon och äggröra med rostat bröd. Till det en cappuccino, en varm choklad och en istea. Allt för R163 (samma i SEK)!

2 kommentarer:

  1. Härligt att ni kommit hem ordentligt och att allt är bra med dig och barnen, Gabriella! Och STORT tack för kommentaren på vår blogg! Jag har just gjort ett blogginlägg om ditt tips om snön på TM! Kolla på vår blogg får du se :-)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Efter en härlig sommar i Sverige väntar nu en härlig vinter där. Hur gick det med er solvärmare på taket,, du har kanske skrivit om det, men jag har varit off från bloggar ett tag nu.

    Verkar som rätt mycket pappersarbete med importen men du har nog lärt dig mycket, så det går enklare för varje gång.

    Ha de bra!

    SvaraRadera