tisdag 3 september 2013

Konsten att fota valar

Nej den färdigheten har jag inte ännu. Dom är ju inte några fotomodeller precis. Som poserar och står stilla. Nej, nej, utan precis när man tror att NU får jag en bra bild så dyker dom. Sen är det ju inte mycket val över huvudtaget över ytan förstås.

Nu på eftermiddagen har vi haft två valar som legat och "bökat" precis nedanför huset. Jag såg dom när jag åkte för att hämta barnen från skolan kl 14 och dom ligger fortfarande kvar (klockan är nu strax innan 17). 

Jag tog några bilder med zoomen från vår innergård. Lite för långt bort men man får i alla fall känslan av hur nära dom är. Tegelmuren som syns i underkant på bilderna är grannens nya garage som är under uppbyggnad.


Lite vink....
 

lite klapp.....
 

och en blås!

Sen gick Eilika och jag ner till strandkanten för att komma lite närmare. Naturligtvis var dom nu inte alls så aktiva utan vi trodde nästan dom simmat vidare mot Fish Hoek. Men så när jag vänt på klacken för att gå hem igen då dök dom förstås upp. Bråkiga valar!
 

Visst blir det fantastiska bilder?! NOT! En stycke valrygg.
 


Och två huvuden som skymtar.

Jag får helt enkelt träna! Väl hemma satte jag mig på kontoret och öppnade fönstret. Coolt att höra hur dom blåser. Det är ett mäktigt ljud!

4 kommentarer:

  1. Så fantastiskt.
    Jag vill så gärna resa till Sydafrika så här års för att se valarna.
    Tack för att du visar och berättar.

    SvaraRadera
  2. Det gör inte så mycket att det inte är bra bilder - de är ju där! Så häftigt!

    SvaraRadera
  3. Ganska underbart att ha dem så nära!

    SvaraRadera
  4. Häftigt! Hoppas jag får se dem nästa år!

    SvaraRadera