onsdag 11 september 2013

Valp uppdatering

Varning, varning! Är ni inte intresserade av vår nya familjemedlem så sluta läsa NU! För här kommer ett Idefix inlägg. Jo, det ingår liiiite om mina älskade barn också. Dom är i alla fall med på bild. :)

Idefix växer så det knakar! Häftigt tycker jag som aldrig varit hund- eller valpägare tidigare. Han är nu (i övermorgon för att vara exakt) 4 månader och väger 19,5 kg! Hans päls har blivit längre och han har listat ut att får man inte godbit så skiter han i att göra som matte säger. Ibland i alla fall. Han har kommit på att man kan skälla när man är hund och han gör det oftast när han är glad och vill tala om att -"Här kommer jag" eller för att varna för rysligt farlig hund. Vi jobbar med lydnad och har gått färdigt valpskolan. Han fick tjusig rosett och diplom. Men jag är inte alls övertygad när det gäller sättet att träna valpen och det fick jag bekräftat igår när jag var hos uppfödaren. Här baseras all träning på att valpen får en godbit när den gör rätt. Funkar ju bra så länge man har en godbit till hands men så ska det ju inte vara.

Igår körde Idefix och jag till Stellenbosch för att besöka uppfödaren Andrea (tyska) och för att hämta hans fina halsband med namn och telefonnummer ingraverat och koppel som Andrea beställt åt oss från Tyskland. Andrea har ju naturligtvis gedigen erfarenhet av att träna hundar och då framförallt vita herdehundar. Hon var inte alls imponerad av vad jag fått lära mig. Jag kan inte mer än hålla med. Fick en del bra tips hur man gör på VÅRT sätt. Vi som kommer från Europa!


Så här vackert är det på vägen från Stellenbosch när man kör kustvägen. Idefix fixade resan fin-fint. Det tar drygt 1 timma att köra dit. Han sover numera gott i bagageutrymmet på min Tiguan. Han fick höra alla Andreas hundar (15 stycken) och han fick träffa två av dom samt nosa på kull J bestående av 10 små ulliga valpar. Andrea hade stängt in hundarna i diverse hundgårdar och rum så att vi inte skulle bli alldeles skräckslagna. Knashunden vägrade däremot att kissa borta. Som vanligt! Han höll sig i 4 1/2 timma för att sedan rusa till sin fläck på gräsmattan när vi kom hem.

Annars så har vi nu fått till riktigt bra morgonrutiner. Han sover fortfarande i vårt rum och måste ut och kissa minst 1 gång per natt. På morgonen får han frukost klockan 7, efter resten av familjens frukost är framdukad. Sen följer han med och lämnar Eilika i skolan. Bra träning att träffa massa barn. Sen stannar vi på Glencairn beach där vi nu träffar 2-4 personer med deras hundar. Idefix har jätte roligt! Han kutar runt på stranden och leker med sina kompisar, badar i bäcken som rinner ut i havet och i havet förstås. Bada är KUL! Vi stannar ca 20 minuter och sen sover han gott på förmiddagen. Perfekt valpmotion i lagom dos. Och social träning i samma veva. Och matte träffar lite nya människor också.


När Eilika kommer hem från skolan gosas det! Massor! Och Eilika leker mycket med Idefix. På deras lilla vis. Dom har ofta väldigt roligt ute vid rutchkanan.


Kill på magen är sköööönt!
 

Isbjörnsnos och Yodaöron!

Onsdagar är riddag! Idefix och jag skjutsar Eilika till Noordhoek. Vi hänger med när Eilika förbereder Dandy för dagens tur. Jag småpratar med Astrid och Idefix leker med Shelby. Shelby är en 1 1/2-årig pitbull tik. Första gångerna var det väldigt läskigt men nu går det jätte bra. Och det är ju jätte spännande att hälsa på hästarna också.
 

Massor med utrymme att springa på.
 

Eilika och Dandy är redo!
 

Samba håller koll.
 

Full fart på Idefix och Shelby.
 

Shelby tycker Idefix är en knepig hund som hela tiden badar i baljan. Idefix var i baljan minst 4 gånger under knappt 30 minuter. Som sagt, bada är kul!
 

And off we go!
 

Idefix och jag följer med upp till korsningen och sedan försvinner Eilika in mellan träden för att hämtas igen ca 30 minuter senare.

I nästa bildserie  "jagar" Idefix ett litet, litet kryp i trädgården. Man får nöja sig åt det lilla. Han påminner nästan om en katt! Det lilla krypet kallar vi för "krokodiler" och det är små pansarbeklädda någonting. Kom ihåg; this is Africa!
 

Krypet är alltså framför den knäppa valpens nos.
 



"Krokodilen" är alltså knappt större än min lillfingersnagel när den är ihop rullad. Farliga och otäcka djur i Afrika!
 

Sista bilden! Även Julius gosar mest hela tiden med Idefix.Här har han klämt in sig i Idefix hörn i tvättstugan. Myyyyysigt tycker Idefix.

3 kommentarer:

  1. Han ser verkligen fin ut, er Idefix.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt mysiga bilder på en lika mysig vovve!

    SvaraRadera
  3. Härligt med valp.
    Jag tror att man även i Sverige tränar hundar med positiv uppskattning, godis mm. Min kollega blev med valp i somras och hon berättar om den träning de går igenom nu.
    Lycka till med er härliga hund.

    SvaraRadera