måndag 24 januari 2011

Det var några dagar sedan

Som jag uppdaterade bloggen alltså.

Vi har haft full rulle med hantverkare och middagsgäster. Men även lite vila förstås.

I fredags var jag och shoppade 60 st handdukar i regnbågens färger och idag har Eilika och jag lämnat över dom, nytvättade, till dagis. Det har varit lite si och så med handdukar på dagis. man skulle ta med sig själv men det var alltid oklart vems om skulle tvätta dom. Föräldrarna eller dagis. I slutet av förra terminen fanns det knappt några handdukar i badrummet och Eilikas var helt borta. Är man från Sverige så är ju handhygien väldigt viktigt. Speciellt på dagis. Så Harald och jag bestämde oss för att sponsra dagis med nya handdukar. Så nu skall krokarna märkas upp och alla barnen får varsin handduk. Som personalen på dagis tvättar. Mycket uppskattat!

I lördags var Julius och jag och handlade till vårt nya "uterum". Bilder kommer senare. Måste måla lite först. Vi handlade 4 vita korgstolar, dynor, matta och en fin ljuslykta på Mr Price Home. Sedan susade vi till Heaths Second Hand i Fish Hoek där jag hade tittat ut 3 små rottingbord med glasskivor (det är dom som ska målas). Blev jätte fint när vi möblerat!

Det hela invigdes på kvällen när vi hade Julius simmarkompis Jodis familj på middag. Dom bor i Fish Hoek och vi har sedan mitten på december hjälpts åt med lämning och hämtning till simningen. Kul att träffas. Det är 3 döttrar familjen. Jodi som är lika gammal som Julius, Holly som är ett år äldre än Eilika och så lilla Saidi som är 18 månader. Full rulle med andra ord!

Vi bjöd på lite plock innan middagen och sedan pasta pesto, grillade majskolvar och grillad sweet chili marinerad oxfilé. Till efterrätt maräng swiss, som var väldigt populärt. Trevlig kväll! Jodi stannade kvar över natten. Hon och Julius gick nog inte och la sig förrän efter två på natten. Dom hade film maraton där nere.

Eilika och Saidi.

Saidi, Eilika och Holly.

Igår hade vi en rätt lugn dag. Julius och jag var och handlade mat på förmiddagen och sedan blev det sola vid poolen.

Idag skulle jag åka och köpa färg för att måla våra små bord men..... Jag vaknade vid 2-tiden i natt och måtte illa. Det höll i sig ända till morgonen och när jag gick upp för att dricka ett glas vatten så kom det äntligen upp. Vad det nu var. Lyckades i alla fall köra Eilika till dagis och sätta igång städerskan och gardenboy med sina uppgifter. Sedan gick jag och la mig igen. Frös som bara den och hade ont i kroppen. Och fortfarande illamående. Sov hela dagen. Försökte få i mig lite thé, vatten och youghurt under dagen. Gick så där. Illamåendet höll i sig. Vid 15 pallrade jag mig upp för att åka och hämta Eilika. Mår bättre nu. Ätit lite banan och youghurt och även en värktablett. Hade en fruktansvärd huvudvärk. Vet inte om jag ätit något eller om det var en snabb släng av vinterkräksjukan. Men det måste ju vara sommarkräksjukan i så fall.

Ja, ja hoppas jag mår bättre i morgon så jag kan måla.

5 kommentarer:

  1. Är mannen ute och reser eftersom du fick köra Eilika trots att du är sjuk? :( Helene

    SvaraRadera
  2. Nej, nej! Maken är hemma. Men han skjutsar Julius till skolan. Han kan inte skjutsa båda samtidigt, för dom ska åt olika håll. Så är det här i Sydafrika. Vi föräldrar skjutsar fram och tillbaka hela tiden.

    SvaraRadera
  3. Oj, vilka fina färger. Kan tänka mig att det blir fint med en lång rad handdukar i olika färger på dagis. Bra initiativ av er. Kanske får någon annan en annan idé o sponsrar nåt annat de behöver.
    Kul med nya möbler i uterummet. Ser fram emot bilder sen.
    Trist att du blivit skruttig syrran. Hoppas det går fort över. Kanske något du ätit eller nåt. Krya på dig och ha det bra.
    Kraam
    Barbara

    SvaraRadera
  4. Vilket fint initiativ! Handhygien är sâ viktigt särskilt när det är varmt och särskilt pâ dagis! Bra gjort och roligt med alla färger!

    SvaraRadera
  5. Stackars dig. Magsjuka är jobbigt. Hoppas inte fler i familjen drabbades /Karen (med feber från soffan)

    SvaraRadera