fredag 18 mars 2011

Askmoln

Ja, just nu yr det aska omkring oss och det ligger flagor överallt ute och aska fastnar på dom salt stänkta fönstren.

Det är en stor brand på bergen på andra sidan False Bay som orsakar askan. Branden har hållit på sedan i onsdags och dom har svårt att släcka den då det har blåst rejält. Pga vinden har dom inte kunnat använda helikoptrar i släckningsarbetet. Branden håller nu på att sprida sig mot Gordons Bay som ligger precis tvärs över viken från oss.

I förrgår när jag skulle hämta Julius från skolan så fastnade jag uppe på berget. Då brann det på bergssluttningen ner mot Westlake och trafiken blev stående. Fullt med brandbilar. Som tur var kom jag när dom nästan var klara med släckningsarbetet så jag blev bara 10 min sen till Julius.

När Astrid körde Julius till simningen i går kväll så brann det på samma ställe igen. Det är VÄLDIGT torrt i marken nu och det i kombination med hård vind och varm gassande sol resulterar i bränder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar