måndag 25 november 2013

In i dimman - på rätt sätt

Jag har fått förmånen att skriva ett gästinlägg idag (vilket förtroende...) då jag företagit en spännande resa med våra nyfunna vänner "seglarna". Resan började i lördags då jag frågade om jag fick segla med från Simonstown till Kapstaden, vilket jag fick! Avresan skulle ske på måndag morgon kl 05.00. Min resa började långt innan då jag alltid sover lite oroligt när jag ska upp tidigt av rädsla att försova mig. Kl 04.55 var jag framme vid gästhamnen redo för avfärd.


 En vacker morgon med morgondimma i horisonten.


Ett fågelsträck med skarvar med soluppgången i bakgrunden.


Massor av skarvar njuter av utsikten och det relativa lugnet vid Cape Point


Det var kallt och fuktigt på grund av den envisa dimman! Otto och jag hjälptes åt att värma varandra


När man seglar i så många timmar har man ordentligt med tid till att prata och fundera och till och med vara tyst i långa stunder. Så härligt!


Sydafrikanska fiskebåtar kan vara otroligt vackra, som denna, men också slitna som vi såg men inte fotograferade


Kapstadens nya skrytbygge som tyvärr inte går bra efter fotbolls-VM 2010! Skäms FIFA!


Vi blev anfallna av pirater men de blev rädda för den svenska flaggan och våra minipirater Lovis och Otto!


Linda skrattade gott åt piratkaptenen

 
Tafelberget och Cape Town city bowl i förgrunden! Vi bor i en mäktig stad.


Här Sven-Erik Löfgren, en serie bilder på lite som man ser i en internationell storhamn! När man kommer i en liten (men jag tycker den är stor) segelbåt så är dessa båtar gigantiska


En akter full av containerns!


Här seglar vi in mot hamnen


En del av besättningen intar vad som verkar vara dess naturliga plats.


Jag är imponerad av denna båt som är ett hem sedan över 10 år till familjen Hammarberg. Ett fungerande hem och fortskaffningsmedel som helt enkelt måste fungera i goda och i dåliga förhållanden. Jag tillbringade drygt 10 timmar på denna båt idag och är nöjd för en lång tid! Jag har stor respekt för hur "seglarna" lever sitt liv och jag förstår de positiva delarna fullt ut. Den kontakt de har med naturen, med varandra, vädret och livet i stort är unik. Samtidigt beundrar jag hur de klarar av att leva på litet utrymme och ibland under svåra förhållanden.


Nu har vi tur, här ligger vår granne, Sallys sons båt som är ungefär lika stor som "seglarnas". Så får jag abstinens så kan jag kanske fråga om jag får bli gast på en av hans seglingar i framtiden.

Dagens äventyr avslutades med en rask promenad till tågcentralen och sedan ett tåg från Cape Town till Glencairn vilket tog ca 1,5 timmar och med rejäl trängsel. En intressant upplevelse det också.

Tack för mig!

Harald

3 kommentarer:

  1. Låter som en härlig seglats käre bror! Hade gärna varit ombord jag med! Elke

    SvaraRadera
  2. Trevligt med gästinlägg! Och vilket båtliv, va, har all beundran!

    SvaraRadera
  3. Härligt härligt å faktiskt grattis att få möta familjen som är fantastiska!
    Pär L

    SvaraRadera