måndag 7 juni 2010

Housesitter

I går kom Matthew, som ska bo och "vakta" vårt hus, för att få en genomgång. Harald simmar med honom, hans mamma och hans brorsa så Harald känner honom väl. Han verkar vara en ordentlig kille på 21 eller 22 år.

Det är rätt vanligt att man anlitar en housesitter här. Det är ju många med utländskt ursprung som åker hem till sina respektive länder. Det finns en del företag som erbjuder tjänsten och så sitter det lappar lite här och var med människor som erbjuder sina tjänster. Eller annonser i tidningarna. Men det allra vanligaste tror jag är att man anlitar någon man känner, och då ofta en studerande ungdom. Som vi gör. Känns ju verkligen tryggt att vi, eller Harald, känner både Matthew och mamman. Han skulle ju vara ganska rökt om han ställde till med stora röjar fester eller något liknande. Grannen är också informerad naturligtvis.

Jag har påbörjat en lååång lista med goda råd och förmaningar. Jag är världbäst på listor! ;) Nej, men jag skriver ner information om hur larmet funkar, hur han ska sköta Mosquito, vilka dagar städerskan, trädgårdsskötseln och poolkillarna kommer osv. Alltså sådant som han måste veta. Han får en slant för tjänsten och så ser vi till att vi har tankat rejält med el och att han får pengar att betala Eunice och/eller ev. andra utgifter. Under hans ca 7 veckor hos oss så kommer vi ju har nära kontakt med honom via mail och sms så det ska nog gå bra. Men lite pirrigt är det ju, att ha någon bo i vårt hus.

Vi har en snickare som kommer i morgon och sätter in en kattlucka åt Mosquito också. Matthew kanske inte är lika glad i att gå upp och släppa ut Mosquito varje morgon mellan 4 och fem som jag är. Eller det är jag ju inte men jag gör det! Annars så klöser han sönder vår heltäckningsmatta i sovrummet. Han vet att han inte får klösa i den så det behövs bara några snabba tag med klorna så är matte ur sängen. Power to the cat! Hoppas bara att Mosquito trivs med Matthew. Han är ju en kelig katt, i alla fall när det gäller matte. Han ligger hos mig framför TV:n varje kväll och NÄRA mig i sängen varje natt. I natt hade jag Eilika på vänster sida och Mosquito på höger sida! Varmt och skönt!

Jag ska denna veckan se till att det finns kattmat, rengöringsmedel och annat som kan behövas så att det räcker under hela tiden vi är borta. Och så plockar vi kanske undan en del saker. som mina smycken åker in i safen tex. och så ska jag göra lite plats i en garderob åt honom också.

Vi är alltså hemma i Sverige om bara en vecka från idag! Vi landar i Köpenhamn kl 09.10 nästa måndag. Taxi pappa kommer och hämtar! Vi längtar!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Trevligt att ni kommer hem i sommar, ni kan väl komma förbi Lysmasken och ni är i Täby!
    Lena

    SvaraRadera