måndag 14 juni 2010

Mmmmm....vad det luktar gott!

Vi har nu en fantastisk doft i vår kök! SYREN! Tog in en enda kvist och satte i fönstret. Svensk sommar!

Vi har alltså landat i fäderneslandet! Resan gick bra men det går ju inte att sticka under stol med att det är långt. Flög 14.00 från Kapstaden, 2½timmar i Joburg, 11 timmars flygtid till Frankfurt, vidare till Köpenhamn efter 2½ timma, drygt 2 timmars bilresa till Karlskrona och slutligen en 25 minuters färje tur. FRAMME!

Väl framme så åkte vi direkt till mamma i Lotstornet där vi åt en FANTASTISK lunch; ugnsbakad falukorv och hemlagat potatismos. MUMS!

Men lite otur har vi haft när vi väl kommit fram. Både åkgräsklipparen och den lilla gräsklipparen är trasiga, vårt trådlösa internet fungerar INTE, "våra" byggnadsarbetande polacker hade även "flyttat in" i Julius älskade leklada (dom skulle bara bo i gästhuset), Haralds dongel funkar inte och värmepumpen till poolen funkar inte! Men annars är det bra!

Jag har, trots kanske max 2-3 timmars sömn i natt, hunnit med att packa upp alla tre resväskor, tvättat en maskin tvätt, dammsugit hela huset och bäddat rena lakan i alla fyra sängarna. Jag är NÖJD! Jag kan vara rysligt effektiv!

Sitter nu och lyssnar till alla FANTASTISKA vuvuzelor på TV, från ett regning Kapstaden! 1-1 Italien-Paraguay.

1 kommentar:

  1. Hejsan Gabriella,
    Läste din blogg via en link och tycker den är intressant. Jag själv har bott i Syd Afrika för 4 år sedan i 4 år, är hemma från Finland,Vasa, och min man är syd afrikan. Vi har 2 barn,flickor på 2 år och snart 4 år. Nuförtiden bor vi i vasa, men spenderar 5 månader av nordens vinter i Syd Afrika och kommande vinter kommer vi vara bosatta i Kap staden. Jag jobbar med resor,har eget reseföretag som koncentrerar sig på resor till Syd Afrika,och min man sköter om våra barn under våra vistelser, än så länge, bra för karlar att prova på det också. Tänkte kanske söka efter ngn barngrupp för flickorna var de kan delta några dagar i veckan.
    Eftersom våra flickor är ganska i samma ålder tänkte jag att när vi är där kunde vi ju träffas och flickorna får leka tillsammans, mina flickor pratar svenska och förra året när vi var i syd afrika 5 månader lärde sig Liina ( 4 år)flytande engelska,och det sitter i ännu, eftersom min man pratar engelska med henne( och afrikaans).
    Jag har även en blogg som jag aktivt skriver i när vi är i Syd Afrika, du kan kolla på www.jannikaiafrica.blogspot.com
    ha en riltigt trevlig sommar semester i Sverige.

    Hälsningar,

    Jannika

    SvaraRadera