torsdag 24 juni 2010

Lövmarknad

Idag har Eilika och jag varit på Lövmarknad i Karlskrona. Lövmarknad hålls varje år dagen innan Midsommarafton. Har varit så i över 200 år.

Det började med att man åkte in till marknaden för att köpa björklöv och ekölövskransar för att smycka sina hem till Midsommar. Nu är det som vilken marknad som helst i Sverige. Mer eller mindre. Den har dock sina guldkorn. Knallen som säljer korgar tex och den "gamla" delen av marknaden med riktiga brända mandlar och handbundna blomsterkransar.

Det är framförallt TRADITION! Jag har gått på Lövmarknaden sedan jag var liten. Som min pappa, som min framlidne farfar osv. Hemma hos mamma och pappa, i leksakskorgen till barnbarnen, ligger fortfarande en liten korg, som det en gång låg en liten docka i, som jag fått på Lövmarknaden.

Eilika, mamma och jag åkte in med 10:an. Så tidigt var det rätt lugnt. Inte så mycket folk. Och kanon väder! Eilika ville ha ALLT! Hon fick i alla fall en liten silver ring, en häst med liten docka i en vagn, karameller och godis halsband. Och det bästa av allt en BALLONG, av mormor. Hon valde en rosa delfin!

Själv köpte jag två födelsedagspresenter och bigaråer.

Efter 2 timmar var vi nöjda. Framförallt jag! Eilika var bara lite tjatig! NOT!

Ikväll har grabbarna kommit hem från Stockholm. Eilika har busat mycket med pappa och Harald fick NÄSTAN lägga henne. Hon kroknade när det var dags att släcka lampan, så det blev en saga till av mamma. -"Mamma ska lägga mig!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar