söndag 23 februari 2014

Bortskämd!

Oj, oj, oj vad jag har blivit bortskämd idag! Jag tror bestämt att jag ska fylla år lite oftare. Nej förresten, då blir jag ju äldre ÄNNU snabbare. Det vill jag INTE!

Började dagen med en promenad med Idefix. Lilla E och storebror sov så gott så maken tyckte det var synd att väcka dom för att sjunga för mig på sängkanten. Helt rätt tänkt! Men när jag kom tillbaka och höll på att vattna blommorna ute så kom dom ut och sjöng så vackert (hmmm...) och lämnade paket. Eilika tyckte att jag fick alldeles för få paket så hon var lite bekymrad. Men födelsedagsbarnet var MER än nöjd. Vilka presenter!

  

Titta bara! 

Den lilla fina väskan från Michael Kors hade jag önskat mig av Harald men glömt. Skickade en länk till honom när han var i Europa. Den är special anpassad för min nya iPhone. Perfekt liten väska för telefon, kreditkort lite pengar, nycklar och penna. Ja det får nog plats en kam och några huvudvärkstabletter också. Den fina asken har Eilika gjort med farmors hjälp. Det har varit ett rysligt tisslande och tasslande där nere hela veckan. Så fin! Handväskan fick jag också av min älskade man. Han köpte den åt mig igår på strutsfarmen. Den är i strutsskinn och jag har tittat på strutsskinnsväskor sedan vi flyttade hit men dom är så hemskt dyra. Struts skinn är dyrt pga att det är svårt att framställa och behandla. Det tillhör sk lyxskinn, som krokodil och orm. Läs mer här. Men det är ju väldigt specifikt för just Sydafrika vilket gör det extra roligt för oss. Nu hittade jag en modell och färg jag ville ha så vi slog till. Jätte nöjd! Från goa Julius fick jag en lunch tillsammans med honom när han tagit sitt körkort. Han kör! Och från farmor så fick jag koftan som hon håller på att sticka till mig. Jag har själv valt garnet. Den kommer bli så fin!


Efter paketöppning så åt vi födelsedagsfrukost ute på altanen.

Strax efter 11 knölade vi in oss i vår stora cab (mer om den i senare inlägg) och körde mot Hout Bay via Chapmans Peak. Kanon väder men lite väl blåsigt tyvärr.
 

Värsta Hollowood stilen visst?!
 

Mina grabbar!
 

Kanske inte världens mest fördelaktiga bild på mig men ack så rolig! Skojade med Eilika att jag höll på att blåsa över kanten uppe på Chapmans Peak.
 

"Gangsta" farmor (Julius ordval) uppe på Chappies!
 

Molnen rullade över bergen men "ramlade" aldrig ner på oss.
 

Väl i Hout Bay skulle vi ta en promenad på den fantastiska stranden. Blåste ju då lite häftigt men en kort promenix blev det. Eilika i vattenbrynet.

Bord hade jag bokat på restaurangen Dunes som ligger precis på stranden i Hout Bay. Tanken var först att vi skulle åka till Stellenbosch men dom ställena jag försökte boka bord på var fullbokade eller stängda på söndagar. Hout Bay blev faktiskt ett bättre alternativ. Vi har haft et riktigt härlig dag!
 

Julius pluggar lite till teoriprovet innan maten kom. Funkar nog jätte bra med en stor öl ;)
 

Puss!
 

Eilika hade inte kunnat sitta och äta lunch i bikini i Sverige på mammas födelsedag! Jo, inomhus när pappa eller morfar eldar förstås.
 

Julius avslutade med en dubbel slush!

Efter den mycket goda lunchen drog vi vidare till vingården Constantia Glen. Ny bekantskap för oss och otroligt trevligt! Ligger fantastiskt vackert uppe på bergssluttningen ovanför Constantia. Vi behöver ju inte åka ända till Stellenbosch för vi har ca 10 vingårdar bara 20 minuter från oss. Lyx!
 

Där under parasollen satt vi och testade 6 olika viner. Blev jackpot på rosén och två av dom röda. Bidde en låda hem i bagaget.
 

Utsikt över vinfälten och grannvingården Beau (där vi var med Mats i december).
 


Druvor som snart är redo att skördas.
 



FANTASTISKA proteor på vingården.
 

Vackra fåglar med lååååång svans flög omkring och sög nektar från Proteorna. Lite för snabba för att få med ordentligt på bild.


Det goda rosé vinet!
 

Another shitty day in Africa!
 

Vinrankor på vinrankor.
 

Eilika hittade flera kompisar och sprang omkring på gräsytorna precis hela tiden. Mycket törstig och behövde vatten innan vi körde hemåt igen.
 

Blåste lite väl mycket på vägen hem men är man liten och har en STOR storebror så går det bra ändå. Värmer en mors hjärta!

Nu har Harald bjudit på sin paradrätt spagetti carbonara och till det en flaska Constantia Saddle förstås. Haralds carbonara är BÄST! Snart Så ska det låta på TV. 

Jag har haft en FANTASTISK födelsedag! Tack min älskade familj! Och alla dessa gratulationer på Facebook. Jag kanske ska överväga att fylla år lite oftare i alla fall. 





2 kommentarer:

  1. Tack för alla roliga bilder. Vi saknar er. Försenade grattiskramar från oss på båten.

    SvaraRadera
  2. Oj! Vilken vacker bild på syskonen i blåsten :) otroligt!
    Den värmde mitt modershjärta också.

    SvaraRadera