söndag 16 februari 2014

Swisch!

Dagarna bara flyger förbi och jag är trött som bara den kvällarna. Vi är mitt inne i en riktig värmebölja och det tar på krafterna. Speciellt i kombination med vår logistik stinna vardag.

Farmor/mamma/svärmor Asta landade safe and sound i tisdags kväll och sen har hon fått hänga med på vår vardag helt enkelt. Vi har inte hunnit så mycket mer. Men hon får följa med och lämna och hämta Eilika i skolan, rida med Eilika (nej hon red inte utan gick med förstås), handla, gå bort på braai till grannen, äta middagar med oss, sticka (jag har beställt en kofta och vi köpte garn häromdagen) och njuta av värmen och utsikten. Och så få chansen att bara umgås med oss förstås.

Julius roade sig kungligt i fredags! Han och i princip resten av Kapstadens ungdomar var på den gigantiska musik festivalen Ultra. Två kompisar sov över i torsdagsnatt och så tog han ledigt från skolan i fredags. Målet med fredag förmiddag var att få i dom rejält med mat. Julius fixade ägg och bacon till frukost och sedan gjorde jag ett rejält lass med pasta och köttfärssås till lunch. Klockan två satt jag i bilen med tre mycket förväntansfulla grabbar. Festivalen var på Cape Town Ostrich Ranch som ligger på andra sidan Kapstaden från oss sett, så det tog sina sega 1 1/2 timma att ta sig dit. Framförallt att ta sig fram för att kunna släppa av dom. Men vi kom i precis rätt tid för när jag lämnat av dom och körde förbi avfarten på vägen hem igen så var det låååång kö ute på motorvägen bara för att komma av och in på vägen till farmen. För mig tog det 1 1/2 timma till att ta mig hem igen i fredagstrafiken.

Festivalen höll på i 12 timmar! Från 14.00 till 02.00. Har hört lite olika siffror på hur många som var där men mellan 11-15000 pers i alla fall och så flera scener. Farmen ligger vid en skogsdunge mitt ute bland åkrarna och med Tafelberget inom synhåll. Såg riktigt maffigt ut med den mäktiga huvudscenen och det ännu mäktigare berget i bakgrunden. Och så några betande strutsar i förgrunden. Nu är vi ju då mitt inne i en värmebölja så det var ljuvliga +38C när jag släppte av grabbarna! Vattnet hade tydligen tagit slut helt vid 22-tiden. Men Julius och hans polare överlevde och klockan 04.30 stupade Lilleman i säng. Världens bästa MJ (taxichauffören) var anlitad även denna kväll. Det var jag ytterst tacksam för. Julius är SÅÅÅÅÅ nöjd med festivalen. Dom hade haft skitkul verkligen. Han hade träffat massor med människor han känner. Bland annat svenska Tilda, som bor i Stellenbosch (kolla in mamma Maries blogg), och hennes kompisar som är på besök. Ja, vilken häftig upplevelse för Julius!

Dryga 3 timmar fick Julius sova. Klockan 07.45 på lördagsmorgonen ringde hans väckarklocka. Dags att åka till jobbet! Han jobbar ju som simtränare på skolan mellan 8.30-12.00 på lördagar. Men det fixade Julle! Dock iklädd solglasögon denna lördag ;). Men sen när vi kom hem (Eilika simtränar på Julius skola kl 10.00) strax efter 12.30 så bjöd farmor på Julius FAVORIT rätt; raggmunk och bacon! Hon hade gräddat ett enormt lass och Julius åt och åt.  Ja, vi andra också förstås. Finns till och med ett lass kvar som jag misstänker kommer gå åt som frukost när Julius väl vaknar. I dag får han sova!

Hela morgonen idag så har det sprungit förbi massor av maratonlöpare nere på Main Road. Det är Cape Penninsula Marathon idag. Dom började inne i Kapstaden kl 05.15 i morse. Halvmaran startade i Bergvliet. Nu (kl 10.40) är det väldigt sporadiskt med löpare men däremot dubbla bilköer som segar sig fram in mot Simonstown. Målgången är i Simonstown och nu ska alla dessa löpare hämtas upp.

Ja, alltid händer det något här utanför fönsterna! Men idag har vi dock lite svårt att se för alla fönster är helt täckta med saltvatten och sand. Det har blåst på rejält i några dagar. Mellan 15-25 m/s från sydost. Så det är inte bara varmt utan även klibbigt.

1 kommentar:

  1. Vilken dag för sonen din, nästan man önskar att man vore tonåring igen...

    SvaraRadera