måndag 17 maj 2010

Bolibompa och Rapport

Jaaaaaaaa! ÄNTLIGEN har vi SVT World! Det tog ett tag, men nu! Eilika sitter just nu och tittar på Bolibompa med en stor skål popcorn och jag siktar in mig på Rapport kl 19.30. Härligt!

Vi började med detta projekt för ca 2½ månad sedan. Jag kollade upp med en lokal TV installatör om det överhuvudtaget gick att fixa, och det gick. Vi fick ett ca pris på vad det skulle kosta och ett mer specificerat pris på själva dekodern. Kollade med Connova (som distribuerar SVT World) vad en dekoder skulle kosta genom dom och fick ett pris men även ett tips om var jag kunde beställa dekodern ännu billigare. Satelitproffsen http://www.satpro.se/ hade dekodern vi behövde och till ett betydligare lägre pris än både här nere och hos Connova.

Jag beställde dekodern samt abonnemangskort från Connova med leverans till världens bästa granne Hasse. Harald fick med sig dekoder och kort hem när han var i Sverige i mitten på mars.

Så fort Harald kom hem givk jag tillbaka till våra lokala förmågor och sa att nu ville vi ha en tallrik (2,4m!!) och installation, bums! Dom kontaktade en kollega som jobbar med "seaband" och en kille kom för att titta och lämna offert dagen efter. Han skulle maila offerten. Sedan blev det STOPP!!! INGET HÄNDE!!!

Jag gick efter ett bra tag tillbaka till grabbarna i Simonstown som blev lite förvånade att allt inte redan var klart. Dom skulle fixa en annan kille.......Och så har det fortsatt. Orkar inte dra ALLA turer men till slut fick vi tag på kille nr 1 igen och han hade mailat till fel adress! Så TYPISKT!

Nu har vi i alla fall vår gigantiska disk uppe och dekodern med tillhörande kort. Och det funkar!!! Så nu blir det Bolibompa och Rapport varje dag och Så ska det låta på fredag!

Vilka program kan vi se då? Jo, SVT World är ett urval av SVT:s program. För mer info kolla och program tablå kolla in http://svt.se/world .

Glömde ta kort på vår jätte parabol idag och nu är det mörkt. Kommer i morgon. Den är stor men som tur är inte kompakt utan man kan se igenom den (nät, typ).

1 kommentar:

  1. Hej Gabriella,
    Kul att det lyckades för er att få SVT World att fungera! Hur mycket kostade det allt som allt?

    SvaraRadera