onsdag 19 maj 2010

Förtvivlad son

Idag när jag hämtade Julius från skolan så passade jag på att få mig en pratstund med hans mattelärare och hans matte tutor. Enligt matteläraren så går det MYCKET bättre för honom nu och han är på god väg. Hon hade pratat med Julius själv idag också. Däremot tyckte Briney (hans tutor) att det inte gick så bra idag. Han behöver jobba mycket med matten enligt henne. Hmmm.....det var ju lite "confusing"!

Sedan fick jag en liten (ja, ibland är han liten trots sina 1,78m) förtvivlad son i bilen. Han hade just förstått hur mycket han måste plugga dom närmaste två veckorna. Han hade panik! Kom till och med en liten tår. Om två veckor har dom sluttentor i alla ämnen. Dom har nu börjat få papper och arbetsblad på allt dom ska kunna. Blev lite för mycket! Inget jag sa hjälpte och det fanns INGA lösningar till problemet, enligt den olycklige.

Men.......efter en (nej, det blev två!) hamburgare på Dixies och ett simpass på 2 timmar så har han lugnat ner sig och jobbat jätte hårt i kväll. Han har till och med erkännt att det är lite kul. Han skriver egna anteckningar och kopierar ur läroböckerna det han måste kunna och stoppar sedan in allt i en "Exams" mapp. Sedan ska han ytnyttja all den tid han spenderar i bilen till att plugga. Så dom närmaste dagarna blir förberedande och sedan rå-plugg.

Han har en stolt mamma och pappa ikväll! Och jag tror inte att det är så illa med matten som Briney sa. Han var bara helt enkelt fullständigt ofokuserad och orolig för vad som komma skall. Och säkert rätt trött också. Nu har han en extra lektion matte kvar och sedan får vi se hur det går efter vinterlovet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar