torsdag 15 juli 2010

Shopping

Idag har jag varit i staun (stan heter stå på Karlskronitiska :)) och shoppat. Har betat av det mesta på min lista.

Min lista på vad som skall med i resväskorna hem till Sydafrika igen. Ja, Sydafrika är hem nu! På listan fanns bla saffran (tips från Zetterlinds i Centurion), torrjäst (tips från Lindah i Durban), rostad lök (kanske kan piffa upp varmkorven), kaviar, lite ditten och datten från Apoteket, Twinner glidytor till dammsugarmunstycket och sagoböcker till Eilika. Har även köpt MYCKET kläder till Eilika och en del till mig. Jag har svårt att hitta kläder som jag gillar till mig i Sydafrika (förutom Esprit i Cavendish). Och till Eilika har jag svårt att få till rätt storlek. Hon är för smal och lång. En typisk PoP eller L&B unge alltså. Och så är det ju lite roligt med kläder från Sverige. Eilikas dagis fröknar tycker alltid hon har så fina kläder.

Men jag tror att denna shoppingen kommer att ändras något när vi bott i Sydafrika lite längre. Tar lite tid att hitta och vänja sig vid utbudet i ett annat land. Sedan finns ju det mesta men kanske inte av samma kvalité som i Sverige. Detta gäller ju tex torrjäst (färsk jäst finns inte) som inte jäser som svensk, salt som inte saltar ordentligt (går åt MASSOR innan det händer något), tändstickor som brinner för snabt och går av, kläder i konstiga blandmaterial (svenskar är ju ett bomulls folk) osv.

Sedan är det ju en hel del mat som man saknar, men det är inte lika lätt att ta med sig och så är det inte tillåtet heller. Tex. ost, lax, bröd, smågodis, vissa mejerivaror etc. Vi klarar oss bra på det vi får tag på i SA och så är det ju så mycket godare allting när vi kommer till Sverige. Men något paket pepparkakor och en del godis skall nog stuvas ner i väskorna. Pepparkakor till Eilika och godis till Julius.

Japp, ni har gissat rätt! Det blir till att shoppa en resväska till!

1 kommentar:

  1. Hahaha... ja, visst blir det massa shopping när man i Sverige! Vissa saker konstigare än andra. =) Vi passar på att uppdaterar all elektronik (mobiler, dator osv) när vi är i Sverige... mycket billigare! Efter två år från Sverige, så saknar men mindre och mindre saker (i matväg), men vi köper ändå med oss kilovis med mat hit! Det är ju lite lyxigt med kaviar till ägget på helgen! =)

    SvaraRadera