söndag 2 februari 2014

Frågor, svar och integritet

Jag blir lite då och då kontaktad, framförallt via bloggen, om hur det är att leva och bo i Sydafrika. Jag ska vara jätte ärlig och erkänna att jag är rätt så dålig på att svara ibland. Jag tycker det är JÄTTE svårt att svara när man får svävande frågor som -"Hur är det att bo i Sydafrika?". Det är ju VÄLDIGT subjektivt hur man upplever att bo i ett specifikt land, hur man upplever allt och varför man trivs. 

Det verkar vara OTROLIGT många som vill flytta, deltid eller permanent, till Sydafrika men tyvärr har många inte koll på hur svårt det är att få visum. Och hela visumbiten är rätt så komplicerad. Mitt tips är att först och främst, innan man börjar göra för stora planer eller får upp sina förhoppningar, att man kontaktar den Sydafrikanska ambassaden i Stockholm. Dom har även en hyfsat informativ hemsida men det bästa är att prata med dom just pga av att det finns så många olika varianter av visum. HÄR är deras hemsida.  Här hittar ni även mycket annan matnyttig information.

Ett annat mycket HETT tips är att begära att få gå med i Swedish Society of South Africas sida på Facebook. Där kan ni ställa frågor om ALLT. Svar kommer från många kunniga som antingen redan bor här eller har bra information om det mesta. Svenska Vänskapsföreningen i Sydafrika finns i princip bara på just Facebooksidan tyvärr. Jag har varit rätt så delaktig tidigare och fixat träffar men tröttnade när ingen annan var speciellt intresserad av att hjälpa till. Eldsjälar med tid saknas. Men vem vet, jag kanske tar tag i det när andan faller på. Facebook sidan hittar ni HÄR. Vi är 3-4 stycken som godkänner förfrågningarna. Inga krav finnes men börjar man skriva skit eller opassande saker så åker man bort.

Tips och råd om sevärdheter och restauranger försöker jag inte heller mig på. Vi bor inte inne i Kapstaden utan i The Deep or Far South och vi går sällan ut och äter på restaurang. Sevärdheter ägnade vi oss åt när vi var här som turister men inte så mycket nu. Våra gäster ger vi naturligtvis tips till vad VI tycker att dom ska se när dom är här och hälsar på oss. Men det är ju då våra gäster som vi bjudit in. Men även i detta ärende så kan jag tipsa om ett par SUVERÄNA bloggar där ni kan få kanon tips. Det är Minna som lever på att hjälpa, boka och fixa för svenska turister här i Sydafrika. Ni kan kika in på hennes företags hemsida Sydafrikaexperten där ni kan få MASSOR med tips och även kontakta henne för hjälp. Eller så klickar ni in er på hennes fina privata blogg Att bo i Sydafrika. Ni kan även titta in på Sydafrikabloggen där Samira och Björn matar alla som vill med information och tips. Här kan man hitta många restaurangtips till exempel.

Så vill ni ändå kontakta just MIG så går det naturligtvis JÄTTE bra men snälla ställ specifika frågor, då svarar jag oftast!

Jag bloggar och skriver en hel del om mig och min familj som ALLA som vill kan läsa men jag är ändock mån om min integritet. JAG väljer ju vad jag vill berätta. Detsamma gäller Facebook. Jag godkänner till exempel aldrig människor som skickar vänförfrågningar om jag inte känner eller träffat människan ifråga. Vad jag lägger ut på Facebook är tänkt för mina släktingar och VÄNNER. Inte för vilt främmande människor eller vänners vänner, om jag inte väljer det förstås.

Ja, nu har jag kanske låtit lite hård och tråkig men det är så jag tycker och tänker i ämnet.

Och för att svara på en SPECIFIK fråga som jag fått som löd -"Saknar du inte snön?" så är svaret NEJ! Men som sagt, det är ju väldigt subjektivt. Just jag tycker vare sig om vinter eller snö så för MIG passar Sydafrika och Kapstaden perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar