lördag 5 oktober 2013

Hittat rätt

Nu har jag hittat rätt valp skola! Helt klart! Ni kanske minns att jag var lite bekymrad, efter att jag varit och hälsat på uppfödaren, när det gällde sättet att träna och lära upp Idefix. Jag gick ju först en kurs med Idefix som jag inte var riktigt nöjd med. Den var väldigt grundläggande och helt baserad på att muta med godis. När den kursen var slut så kände jag att jag absolut behövde fortsätta med vår "lilla" huligan. Den läraren hade ingen fortsättning (?) så jag sökte mig till en annan i närområdet.

Där jag börjat nu, hos Taryn Blyth, har en fantastiskt bra hemsida och är verkligen kanonbra! Fick börja från början igen med min något för gamla valp så att hon kunde se var vi låg någonstans. Gått 3 gånger och i går mailade hon mig att hon ville flytta upp Idefix ett steg. Nu var det nog nödvändigtvis inte för att han är så rysligt väl tränad utan för att han är för gammal och framförallt för hårtdhänt med dom mindre och yngre valparna där. Dom fixar inte riktigt att leka med vårt monster och han vill helst leka med ALLA. Nästan framförallt dom minsta för dom piper som hans leksaker gör hemma!

Så idag fick vi sovmorgon. Istället för att börja klockan 8.30 med "bebisarna" började vi klockan 9.30 tillsammans med dom lite större "barnen". Tycker matte om som inte riktigt gillar att behöva störta iväg "tidigt" på en lördagsmorgon. Ok detta var nu en jädrans skillnad jämfört med bebiskursen. Fullt fokus i 1 timma var det som gällde. Både från valp och matte. Matten skötte sig exemplariskt men valpen har ju lite svårt med just koncentrationen när det finns så makalöst mycket annat kul runt omkring honom. Där finns hundar i hans storlek som han hellre vill leka med (och dom med honom), ett stort fält som skulle vara väldigt roligt att springa runt som en besatt på och så framförallt allt det mycket goda luktande bajset från alla egyptiska gäss som huserar där när det inte är fullt med barn (fältet är på en skola) eller hundar. Vet inte vem som var tröttast efter det passet! Jag har definitivt fått min vänstra arm förlängd med ett par meter, pga dragandes vovve! Och så blåste det isvind och regnade lite smått. Fast det hann jag knappt märka. Full koncentration på fröken och hunden!

På denna kursen är dom även alltid två stycken extra som assisterar tränaren. Mycket bra! Man får lite extra hjälp när det behövs och dom delar även upp oss i mindre grupper. Får även göra lite kul agility under träningen. Det gillar Idefix! Har anmält honom till riktig agility men det får han inte börja med förrän han fyllt ett år. Lika bra det för agility klubben på denna sidan bergen har lång väntelista. Men den står han på nu.

Nu ska jag bara rycka upp mig och träna lite mer hemma. Jaaaaa, jag glömmer ju det titt som tätt. Men nu jävlar (ursäkta franskan)! Jag SKA få till en VÄLUPPFOSTRAD hund som gör som jag säger. Så det så! Men det ligger på MIG!

Resten av familjen? Jaja, dom kan ju försöka ;) Precis som Mosquito var MIN katt så är Idefix MIN hund! I wonder why?!

1 kommentar:

  1. Du är ju den som är hemma med hunden, eller katten. Så var det när vi hade katt, hon tydde sig mest till mig. Bra att ni hittat rätt nu, jobba på!

    SvaraRadera