lördag 26 oktober 2013

Som att vänta på självaste Tomten

Ni som följt bloggen ett tag har säkert märkt mitt intresse för båtar och skepp, landkrabba som jag är. Men jag skyller på sjökapten pappa! Ni har ju även sett att jag kollar in "främmande" flytetyg i viken via den eminenta tjänsten AIS.

Nu har jag fått mitt lystmäte fyllt till brädden! Via bästa Samira och Björns blogg har jag fått upp ögonen för en annan blogg. Nämligen bloggen Mary af Rövarhamn. Bloggen skrivs av en helt fantastisk familj som seglar jorden runt. Dom lämnade Sverige i augusti, håll i er nu, 2010! Mamma, pappa och två barn (snart 6 år och 7 år) seglar jorden runt med huvuddestination Kurrekurreduttön. Läs mer i familjens inlägg här.

Nu visade det sig si som så att Mary var på väg mot, jajamensan, Simonstown, när jag började följa bloggen. Jag har nu, naturligtvis, mailväxlat (mordernare variant av brevväxla) med Linda på Mary. Vi skall absolut ses på en middag och vi kommer låna ut en av våra bilar till dom när dom är här.

Dom har under dagen närmat sig Simonstown med stormsteg och jag har följt dom, via mail from Linda och AIS, med spänning. Nu är det hög tid för sängen för mig men dom är ju så NÄRA! Skulle ju vara kul, trots att det är becksvart ute, att se dom stäva in mot Simonstown.

OCH........nu ser jag dom!! Diset vi haft hela dagen måste ha klarnat upp för jag ser klart och tydligt fyren Roman Rock OCH Cape Hangklip. Cape Hangklip syns inte allt för ofta. Och så mellan dessa fyrar ser jag deras lanternor! Jag vet att det är dom eftersom jag ser, via AIS, att det inte finns några andra båtar ute i False Bay. Och jag vet att det inte är bojarna för fiskenäten för dom har jag redan placerat ut var dom befinner sig.

Så välkommen till The Far South och Simonstown kapten med besättning på Mary af Rövarhamn! Får se om vi tittar till er redan i morgon eller längre fram i veckan!

5 kommentarer:

  1. Ja här har man ögonen på sig. Tack för det fina välkomnandet. Kom redan imorgon vetja. /Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja och AIS är ju ÄNNU roligare när man vet vilka som befinner sig på farkosten OCH den är på väg just hit. Vi ska försöka titta förbi i eftermiddag. I alla fall delar av gänget.
      Än en gång välkomna till "vår" del av världen!

      Radera
  2. Ja, då var det i din blogglista jag hittade deras blogg härom dan och började läsa. Så enormt spännande! Och jag är inte någon båtmänniska... trodde jag. Det går bra att mellanlanda i Guildford, UK också - men man får nog segla på River Wey för att komma hit.
    Melanie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska vidarebefordra din inbjudan Melanie! Och visst verkar det häftigt att göra som dom har gjort. Men jag nöjer mig nog med att läsa om deras äventyr på bloggen. Rätt nöjd med mitt liv här och nu!

      Radera
  3. Vad kul! Vi träffade Linda och Ludvig på Malaysia förra vintern. Kul att vi råkade vara där samtidigt. Följer deras blogg med stort intresse! :)

    SvaraRadera