tisdag 1 april 2014

Eilikas lov

Här kommer ett litet smakprov på vad vi har haft för oss på Eilikas höstlov, såhär nästan halvvägs in på lovet.

I lördags fick Taxi Mom en körning till Bakoven (ca 45 minuter en väg) för att hämta hem Julius. Eilika var INTE intresserad v att agera co-pilot så henne lämnade jag hos hennes Sydafrikanska granny Sally (grannen). Lycklig dotter och Sally hjälper gärna till.


Co-piloten Idefix fick jag däremot med mig.

Hemma igen var det full fräs in ner i badkaret och in i duschen. Eilika och jag hade date i Newlands med svenska Sofia och hennes små troll.


I väntan på middagssällskapet .
 

Tre små troll! 
Sofia och barnen flyttar tillbaka till Skandinavien efter många år i Sydafrika så vi hade en liten avskedsmiddag på Forries. Trevlig seneftermiddag men tråkigt att dom flyttar. Vi får ses på Aspö eller i Köpenhamn nästa gång!

I måndags morse körde jag Julius till skolan och sen hem igen för att hämta dotter och hund. Fantastiskt väder och dags för strandpromenad.


Eilika skrev en hälsning på stranden.
 

Eilika, Idefix och beachbum Monty. Monty är en border collie som älskar stranden. Hans husse kämpar varje morgon med att få med honom hem. Monty vallar gärna alla som går på stranden. Han springer med.

Resten av dagen var vi hemma och fixade. Eilika älskar att vara ledig och att bara få leka, själv i sitt rum.

I morse väcktes jag av en riktig störtskur så det blev ingen strandpromenad idag. Men Eilika ville hänga med ut och rasta hunden trots lite halvdattigt väder. OnePiece och gummistövlar på!
 

Vattenpölar är KUL!
 

Bästisarna kollar utsikten!

När vi kom hem så bakade Eilika och jag äpple och kanel muffins och sen har det lekts, tittats på film och jobbats.
 
 

Inte bara snygga utan goda också!

Lyckades övertala Julius att vi skulle åka till Blue Route Mall efter skolan för att se om han kunde få en drop-in tid för klippning. Vår vanliga frisör hade ingen tid förrän på torsdag och då fyller Julius år. Vore ju skönt att få det gjort innan dess. Övertalade även Eilika att hänga med så kanske även hon kunde få bli klippt. Det köpte hon med hull och hår! Haha, där var jag ju allt lite vitsig!

Jodå båda barnen fick klipptid! Samtidigt på varsin salong, mitt emot varandra. Så smidigt!
 

Den lilla damen nästan somnade vid hårtvätten.
 

Eilika ville klippa lugg! Inte ens mitt förslag utan henne egna. Och så ca 10cm på längden. Och så ville hon att dom skulle blåsa det riktigt rakt. Hon vet vad hon vill! Fin blev hon och NÖJD!
 

Blä!

Sen var det Julius tur att köra med lite övertalning. Han var i behov av en jacka och ett par byxor. Han har inte ägt en jacka sedan vi flyttade hit för drygt 4 år sedan. Hög tid! Jag var övertalad och Eilika övertalade han med att vi skulle gå och käka på Spur. Det funkade! Vi hittade både jacka och byxor till Julius och jag hittade ett par gummistövlar med lågt skaft. Det har jag varit på jakt efter ett tag nu. Behövs till hundpromenaderna nu när hösten och vintern är på gång. 
 

Eilika i sin nya fina frisyr och sin middag; miniburgers med smiley potatis (typ kroketter).

Gissa om vi hade en lycklig hund när vi väl kom hem! Nu tittar vi på filmen Rio som Eilika tiggde till sig.

1 kommentar: