onsdag 2 april 2014

Two Oceans Aquarium

Jisses vad det regnade i natt! Vaknade vid tre av att det åskade men det var långt ute till havs så det drog vidare utan att komma in över oss. Sen drog regnet igång. Som om himmelen öppnade sig! Det verkligen dånade om regnet. Det är verkligen något speciellt med the rains inf Africa. Inte för intet att Toto skrev en sådan hit om regnen i Afrika. Jag fick besök av en liten 8-åring som vaknat av regnet och även hunden fick komma in och sova i mitt sovrum. I morse var poolen överfull. Nu regnar det som attan igen så i morgon är det väl översvämning.

Regnet och att det var totalt helmulet i morse resulterade i att dagens utflykt fick gå till Two Oceans Aquarium i Kapstaden iställer för upp på Tafelberget. I dag skulle Eilika och jag nämligen fira Eunice dotter Jennifers födelsedag. Hon fyllde 8 i söndags! Förra året tog vi med henne till pingvinerna i Simonstown och lunch på Berthas därefter. I år blev det alltså akvariet.

Eilika och jag hämtade Eunice och Jennifer strax innan kl 11 hemma hos dom i kåkstaden. Lillebror Ashleigh (snart 2 år) fick vara på dagis. Det var Jennifers dag idag!


Jennifer var så spänd så hon hade vaknat redan klockan 6 i morse. Det resulterade i att hon somnade i bilen redan på väg TILL Kapstaden!
 

Eilika med sin "lillasyster" Jennifer! Det skiljer bara 4 månader mellan dom men Eilika är född 2005 och Jennifer 2006. Och så är Eilika nästan huvudet längre vilket är kanon eftersom Jennifer ärver alla hennes kläder. Idag var hon ekiperad i Eilikas urvuxna kläder från topp till tå.
 

Flickorna I akvariet med Nemo fiskar! Så spännande!

Sen fick jag order av Jennifer att ta kort på diverse fina och fula fiskar. Jag brukar skriva ut några foton till henne som hon kan visa sina kompisar och sätta i sitt album. Kompisarna tror inte riktigt på henne om hon inte har bildbevis. I dag orkade jag inte kånka på min systemkamera utan det blev iFånen som fick jobba. Därav den mindre bra kvalitén på bilderna.
 

Ful fisk!



Nästan självlysande fiskar!
 

Definitivt självlysande maneter.
 

Bläckfisk som har fått en liten fotboll. Han/hon verkade gilla sin boll!
 

Stora och många sjöstjärnor!
 

JÄTTE stor spindelkrabba!
 

Jennifer och Eilika får klappa en livs levande sjöstjärna!
 

Lite kram och gos måste man hinna med också!
 

Mr Penguin i snygg frilla!
 

Väldigt ful fisk som Jennifer var mycket imponerad av.
 


HAJAR!
 

Dom fick nästan en hajpuss!
 

När vi tittat på alla fiskar och annat spännande så åt vi lunch på akvariets restaurang.
 

Yummy!
 


Kramkalas med en utter!
 


Utanför restaurangen låg den här lilla nätta båten. Georgia från George Town, Cayman Islands. 48 meter lång, 12 meter bred och med pool på övre däck. Kom senast från Buenos Aires och har legat här i en månad nu. Info från Marine Traffic.


Nelson Mandela hann få en kram av tjejerna innan vi drog vidare.

På vägen hem körde vi förbi Julius skola för att hämta upp honom. Han spelade fotboll efter skolan. Vi var tidiga så tjejerna lekte på en av lekplatserna och sprang omkring på det stora skolområdet. Eunice och jag tittade på Julius när han spelade fotboll. Sen körde vi över bergen till Masi där vi lämnade av en MYCKET trött tjej och en ganska trött mamma. Ilfart hem till Idefix som varit ensam i över 6 timmar. Han blev väldigt glad när vi kom hem! Han är så duktig vår "lille" vovve!

Som om inte dagen hade varit fullspäckad som den var så kom Julius på att han gärna ville ha en kaka med sig till skolan i morgon för att bjuda sina kompisar på. Den lille killen fyller nämligen 18 i morgon. Så klockan 19.30 började jag baka. Först misslyckades jag med en plåt kärleksmums. Det var för stor plåt och det blev alldeles platt. Sen gjorde jag en kladdkaka i stället. Det blir nog bra. 

Nu ska jag stupa i säng!

2 kommentarer:

  1. Lite kul att du nämnde just den låten med Toto, den hade jag glömt bort att den fanns. Ändå tillhörde nog den en av de mer spelade av mig då det begav sig och jag antar att den får en helt annan innebörd när man varit med om regnen.

    SvaraRadera
  2. Men vilken underbar vänskap! Det lyser verkligen kärlek mellan tjejerna. Och sa sött att hon somnade redan i bilen pa väg dit! Verkar som att det blev en jättebra födelsedag för gulliga Jennifer.
    Kramar

    SvaraRadera