torsdag 17 april 2014

Ny kost

För några dagar sedan bestämde vi oss, Harald och jag! Att lägga om Idefix kost. 

Uppfödaren körde med riktig hemkörd BARF diet (färskmat). Hon handlade köttben, inälvor, vom och fisk lite här och där och gjorde färs och blandade själv. Säkert fantastiskt bra för alla hennes 15 herdehundar och valparna. Inspirerad av henne bestämde vi oss för att fortsätta med färsk mat till Idefix, men kanske inte riktigt så rigoröst som henne. Vi har gett Idefix färska kycklingben (lår, hals och skrov), färska fläskben och färs på diverse olika sorters kött och ben inklusive grönsaker och tillskott. Vi har väl tyckt att det funkat hyfsat och att vovven mått bra.

Lite bökigt att halva frysen fylls med hundmat och att komma i håg att tina maten har det varit. Vi har fått maten levererad 1 gång i veckan från Dogmatters vilket har fungerat bra. Inte billigaste maten men kostnaden har inte heller varit något problem. Däremot så började jag känna mig tveksam om han verkligen fick i sig vad han behöver. Dålig innehållsförteckning på maten och jag är inte så kunnig i ämnet. Sen gick det åt massiva mängder mat till vår snart 40kg tunga hund. Vi har gett honom drygt 1,6kg mat/dygn nu när han är 11 månader gammal. Gissa hur mycket som kommer ut i andra ändan av den mängden mat?! MASSOR! Och det som kommit ut har inte alltid varit bästa konsistensen på om man säger så. Ofta lös i magen och bajsar ofta och mycket. På det det så fiser och rapar han så att man håller på att svimma av. Ja, ni vet själva hur magen kan må när man ätit kyckling. Idefix levde på kyckling i princip! Själva vovven har inte heller luktat mumma precis. Bytt schampo vilket hjälpte men inte helt.

Så i söndags fick han i sig något som inte var bra vilket resulterade i att han spydde upp nästan 1 kg stinkande färs på vom lite här och där i huset och ute i rabatten. INTE kul att städa upp och vovven mådde inte så bra. Han fick vila sin magge under natten och till frukost fick han ris, vilket han ratade. Det var droppen! Jag åkte och köpte en påse torrfoder!

Så nu äter vår ögonsten Royal Canin Schäfer mat för juniorer och han ÄLSKAR det! Matte har naturligtvis Googlat och gjort gedigen research innan jag valde mat och märke. Han får nu endast 1/3 av det han åt tidigare i vikt och det tar längre tid för honom att få i sig dom små pullorna. Vilket är bra! Han rapar lite ibland, mest av allt vatten han bälgar i sig, men det luktar ingenting. Inga fisar och magen mår prima. Till och med bajset luktar bättre! Priset? Ja, jag skulle tippa på minst halva. Win, win för både familjen och hunden alltså!


Happy puppy!

3 kommentarer:

  1. Verkligen en win-win för alla, tror jag det!

    SvaraRadera
  2. Skönt att du har hittat en lösning som är bättre för alla!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Samma foder som jag har nu efter att ha gått igenom nästan hela sortimentet. Både stor och liten hund mår fint!

    SvaraRadera