lördag 26 april 2014

Ingen där :(

Lördag förmiddag är min "ringa till mamma" tid. Jag ringer inte varje lördag men nästan. Lördag förmiddag passar så bra eftersom då är det bara jag hemma som är uppkopplad, vilket innebär att anslutningen oftast är riktigt bra. Jag ringer alltid till mammas och pappas fasta nummer via Skype. Dom har också Skype men inte så bra internetuppkoppling där uppe i skogen. Sen är det bara jag och Eilika hemma och hon tittar oftast på TV på morgonen. Ja, Julius är ju rätt ofta hemma men sover. Harald spelar alltid golf med sitt gäng på lördagar.

Vi har kontakt annars också, mamma och jag. Hon följer ju naturligtvis slaviskt min blogg och hon mailar mig ofta och berättar mer eller mindre viktiga saker. Ja, alla saker är egentligen viktiga. För oss i alla fall. Jag älskar att läsa om hennes och pappas vardag. Stort som smått. Väder och vind. Ja, allt! Mamma och pappa köpte sig en iPad för drygt ett år sedan och då öppnade sig en ny värld för framförallt mamma. Hon började maila och vi har ännu bättre kontakt. Annars har "det där dateriet" inte varit hennes starka sida. Men nu mailar hon och så tjuvkikar hon på pappas Facebook.

Nu har jag pallrat mig ur sängen, gått ut med lycklig och sprallig hund och tjurig och arg dotter, serverat gröt till dottern framför TV:n och ätit upp mina mackor. Bara kaffe och juice kvar. Perfekt timing att.......ringa mamma! Så är det ingen hemma!!!!! Alltså det är ett av dom värsta lagbrotten man kan göra; att inte svara när dottern ringer från Afrika! Men mamma, jag förlåter dig! Jag försöker igen senare eller en annan dag!

Jag ska nu ta tag i dagens uppgift! I och med nya möbler i vårt family room så har nu våra stackars fåglar, Wiskey och Pluto, ingen plats inne längre. Dom har bott ute sedan i december men nu tror jag att dom fryser om fötterna när det "bara" är runt +14 på nätterna. Harald tycker jag är rysligt fånig, men vi äter inte ute varje dag längre så dom har ju inget sällskap längre heller. När vi flyttar in så måste fåglarna också flytta in. Annars behöver vi ju inte ha fåglar. Eller hur?!

I alla fall detta kräver nu en "major" omflyttning i gången mellan köksväggen och vardagsrummet. Min tanke är att fåglarna får bo där vinkylen står. Vinkylen flyttas till väggen där det låga ekskåpet står. Det låga ekskåpet får byta plats med det höga ekskåpet som i sin tur får dela vägg med vinkylen. Vitrinskåpet får flytta till hörnet mot braaien i matrummet. Ni hängde väl med?!

Maken fick ta del i planen i förrgår men han behövde fundera först. Nu har jag funderat färdigt åt honom; jag drar igång operation fågelflytt! Tyvärr så är det ju inte det lättaste av projekt. Vinkylen rymmer sisådär 80 vinflaskor = TUNGT! Låga ekskåpet innehåller allt finporslin från Hackefors och diverse glasskålar och ljusstakar = TUNGT och ömtåligt! I det höga ekskåpet huserar en mängd flaskor med alkoholhaltiga drycker på dom 2 översta hyllorna (barskåpet) och 2 hyllor fulla med glas = TUNGT och ömtåligt! Ja, och så vitrinskåpet som då är ett vitrinskåp där vi har fina skålar och vaser = ÖMTÅLIGT! Vem kommer och hjälper mig?! Om jag får önska så vill jag GÄRNA att världens bästa storasyster Barbara kommer och hjälper mig. Hon är stark och välorganiserad och jobbar som en oxe. Och så skulle vi kunna fika lite, äta lunch och så bjuder jag på en GT när vi är klara. Och hon har tur, vi ska braaia oxfilé i kväll! Kommer du Allra Käraste Syster?

Drömma kan man ju alltid men nu tillbaka till verkligheten! Jag börjar med vitrinskåpet! 

2 kommentarer:

  1. Visst är Skype en fantastisk uppfinning, speciellt när man befinner sig väldigt långt bort.

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är som har en rutin på att ringa vid en speciell tid, det borde jag också få till...
    Du har ju två starka killar i familjen, du kan dirigera!

    SvaraRadera