torsdag 23 juli 2015

Lite mer reflektioner

I går tog jag färjan in till stan för att göra några ärenden. Framförallt för att hämta Eilikas nya pass och köpa vin. Viktiga saker!

Njöt till fulla drag av min förmiddag av diverse olika anledningar.


Härligt att åka färja för att åka och handla! 

Jag hade inte bil med mig utan cyklade. Så skönt! Det är en fröjd att cykla i Sverige. Lite trafik, välordnat och cykelvägar överallt. Det saknar jag! 
 

 Cykelparkeringarna i stan är många och fulla.

Äta lunch ute är däremot inte lika kul. I alla fall inte för plånboken. Jag försökte mig på diverse ställen men det var köer på dom flesta. Det blev Waynes Coffee till slut. Det ligger lite avsides från myllret vilket gjorde att det inte var så fullt och så var det skönt att sitta ute i solen. Men som sagt var priset! Jag skulle kunna få en pepparstek (oxfilé) och ett glas vin för samma peng på vår lokala restaurang Dixies hemma i Sydafrika. Här blev det en uppvärmd paj och en liten cappuccino. Men det var gott i alla fall! Hur har folk råd att äta ute? Och hur i all världen kan det finnas underlag för så många lunchrestauranger i en och samma lilla stad? Jag menar nu är det hög säsong och turister strömmar in men på vintern! 


 God och dyr paj! Bortsett från grillkryddan på salladen. Hur tänkte dom där?!


 Denna lilla dam var så nöjd och glad hos mormor och morfar när jag var i stan. Selfien skickade hon till mig.

Vindunkar i cykelkorgen och ryggsäcken full med diverse annat cyklade jag ner till färjan igen efter några timmar. 

Att handla i Sverige är en fröjd. Vilket UTBUD! Och det mesta till bra priser och framförallt med hyfsad eller till och med bra kvalité. Kläder till exempel. Det går knappt att jämföra med Sydafrika. Här finns så mycket att välja på och många exemplar i varje storlek. Här lagerför man varor. Köper inte bara in det som precis får plats på hyllorna. Och mycket i bomull och naturmaterial. Inte polyester som noppar sig efter en tvätt. Köpte en riktigt fin regnjacka till Eilika för 200.-. En sån där lätt och smidig som hon även kan ha som vindjacka. Finns inte i SA! 

Och utbudet på Kicks! Yes! Samma sak här, stort utbud och till hyfsade priser. Och flera av varje färg! Hemma är det mycket skitmärken. Allt som är importerat kostar skjortan.

Fast vin är billigare och finns i stort utbud i Sydafrika! Och mer tillgängligt. Hade Aspö legat i Sydafrika så hade vi kunnat köpa vinet på ICA Drottningskär! 


Färjan lägger till i stan.
 

Det här hade kunnat varit jag för sisådär 36-37 år sedan!
 


Vackra Karlskrona sett från havet.
 

Badplats med hopptorn mitt inne i stan!
 

Godnatt och Smörasken.
 

Marinens bas är något större än i Simonstown!
 

Ser ni klockstapeln? Den gatan som går från havet och upp till klockstapeln bor Julius på! Nästan uppe vid klockstapeln på höger sida!
 




Aspö! På andra sidan Drottningskärs Kastell som syns längst till höger, bor vi.
 

Aspö Mad som nu syns så tydligt med Vita Huset och Silverbyn!
 

Stannade till och hälsade på sonen på jobbet innan jag cyklade hem.
 


Nej än så länge är inte min hemlängtan till Sydafrika så stor som den varit tidigare år. Den kalla och råa känslan inomhus och dom eviga planerade elavbrotten var och varannan dag saknar jag inte. Däremot saknar jag förstås Idefix otroligt mycket och så vårt fina hus och vår utsikt. Men jag har drygt 1 1/2 vecka kvar här så det kanske hinner ändra sig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar