fredag 6 maj 2011

Solvarmt vatten

Vi har pratat om att byta ut alla våra varmvattenberedare, som är eldrivna, mot en stor där vattnet värms genom solpaneler. Sol har vi ju mycket av här i Afrika och varm är den. Sagt och gjort!

Nja, gjort blev det inte riktigt. Inte än i alla fall. Jag fixade prisuppgift och bokade in montörer. So far so good! Vi kom fram till att varmvattenberedaren på nedervåningen får vara orörd men dom andra 3 (!!) byts ut mot en stor, kopplad till solpaneler på taket. Strålande!

I tisdags kom dom och började montera uppe på taket. I onsdags kom dom och skulle slutföra men......
Grannen bestämde sig för att klaga! Jason som hyr huset på andra sidan gatan av Beverly, som bor i Johannesburg, har lovat Bev att informera om något händer på gatan som kan få effekt på hennes hus och tomt. Våra solpaneler och varmvattenberedare hamnade mitt i henne,s eller Jasons, utsikt! Vi hade inte en tanke på det! Har aldrig varit inne i deras hus och vet inte vad dom ser. I alla fall ringde Bev och talade om att hon inte var så nöjd.

Vi och montören gick över till Jason för att kolla hur det verkligen såg ut.  Dom har en helt otrolig utsikt över hela False Bay kan jag säga och ja, våra solpaneler men framförallt den vita varmvattenberedaren hamnade ju verkligen mitt i. Utsikten finns ju absolut kvar men jag höll med om att det störde.

Eftersom vi är ännu mer noga än vanligt med att följa lagar osv (vi bor ju här på ett visum) så bad vi solpanelsföretaget kolla vad som gäller. Våra paneler är inte för höga enligt lag men det har alldeles nyligen kommit en ny lag att man inte får sänka fastighetsvärdet på någon annans hus genom att tex. bygga bort deras utsikt.

Så för att undvika problem och dålig grannsämja så ligger nu arbetet nere några dagar. Det har beställts nya lite lägre ställningar till solpanelerna och paneler och tankar skall flyttas något till höger och därmed "försvinna" lite bakom  vårt atrium tak. Tankarna till varmvattenberedaren skall även målas havsblå.

Men förhoppningsvis nästa vecka, skall vi få solvarmt vatten och vår elräkning kommer att minska betydligt.

Trevlig helg på er alla!

2 kommentarer:

  1. Låter som en mycket fiffig lösning att använda det naturen så frikostigt bjuder på till att värma. Har ju levt med solpaneler ända uppe i Lappland så jag vet att det är superbra. Och hos er lär det ju ge ännu mer effekt.
    Trist att grannen klagade men stor tur att ni inte hunnit längre utan att det gick att stoppa och ändra så att grannen slipper vara sur. Kanske blir fler grannar inspirerade och bygger solfångare de med. Till slut blir ert område ett ställe dit folk åker o tittar för att se hur smart, energisnålt och miljövänligt man KAN göra, om viljan och kunskapen finns.
    Vet bl a att det finns en karl i Långsjöby som för ett antal år sen konstruerade en soldriven spis/ugn som går att bygga av sånt som brukar finnas i de flesta länder och som drastiskt minskar behovet av ved för matlagning och bak. Vet att det var tal om att hans idé skulle exporteras till olika biståndsländer o s v, men jag vet inte hur det gick sen.
    Hur gör de i kåkstäderna där ni bor? Finns el o sånt eller använder de bränsle av något slag?
    Ursäkta om frågan är korkad, men jag har ju faktiskt ingen aning om hur det ser ut där.

    Kram/ Barbara

    SvaraRadera
  2. Spännande med era solpaneler. Hoppas ni får rätsida på det så de kommer upp och ger er det ni önskar, varmt vatten. Jag är också förvånad att många inte använder sig av solens gratis energi när man bygger nytt, jag tänker på husen här i Asien.

    Jag har själv ägt solpaneler i norra Sverige i min fd. stuga, men det var för 12 V ström, då ingen ström fanns, det fungerade bra!

    Du har en liten utmaning att hämta hos mig på bloggen.

    Ha de bra!

    SvaraRadera