måndag 20 juni 2011

Ringa och fixa!

När man bor utomlands så är det rätt mycket små ärenden man har med sig hem till Sverige när man väl är här. Jag har lyckats beta av en hel del faktiskt.

Jag har fixat ny kod till mitt Visa kort (koden försvann när jag gjorde en uppdatering av min telefon). Problemet är ju att komma ihåg alla koder när man kommer hem till Sverige efter 9-10 månader med helt andra koder i skallen.

Jag har fått en dosa till ICA Banken och en kod. Problemet är nu att få tag på en ny kod till själva kortet. Jag hade den i skallen precis när jag kom hit men nu blandar jag bara ihop siffrorna. Det blir alltså typ 10 min i telefonkö.

Jag har tiggt till mig p-piller. Dom jag vanligtvis använder finns inte i Sydafrika. fick några andra där som inte alls passade mig. Det var lite besvärligt för barnmorskan fick handskriva receptet och skicka till mig istället för att bara skicka det till apoteket via datorn. Anledningen var att vi är utskrivna ur Sverige och det känner ju naturligtvis systemet av på mitt personnummer. Men, nu har jag mina piller!

Jag har köpt en ny mobiltelefon. En Xperia Mini! Väntar nu bara på att få en kod från 3 så att jag kan låsa upp telefonen. Annars kan jag ju inte använda den med mitt Sydafrikanska simkort.

Har idag lyckats få en tid hos barnläkare för att ge Eilika sin sista vaccination. Tänkte göra det i Sydafrika, där det är MYCKET lättare att få en tid, men Smittskyddsinstitutet rekommenderar att man fullföljer vaccinationsprogrammet i Sverige. Tyvärr fick vi en tid när Eilika har Sommarkyrkan. Det är bara 5 dagar och sista dagen missar hon för då ska vi åka på sim SM i Halmstad. Nu missar hon även torsdag eftersom hon fick tid hos läkaren kl 11.50. Sommarkyrkan är på förmiddagarna. Ja, ja inte mycket att göra.

På torsdag ska vi åka in till stan hela familjen för att söka nya pass till barnen. Dom fick ju bara provisoriska pass i Sydafrika. Nja, fick var det ju inte precis. Vi fick betala 3200.- för dom! Måste passa på nu i början av Sevrigevistelsen och en dag när Julius kan hänga med. Han har väldigt FULLT schema denna sommaren. Återkommer om det.

Har kvar att fixa autogiro på Tele2, för vår fasta telefon här i Sverige. Nu har vi e-faktura och jag missar ju hela tiden eftersom jag sällan är inne på mitt svenska konto när vi är i Sydafrika.

Ni ser, det finns en del att fixa! Det som slagit mig, jämfört med Sydafrika, är att det är väldigt svårt att få kontakt i detta landet. Väntetiderna är enorma, vart man än ringer. Och att få en typ läkartid är ju nästan omöjligt. Det är bara att acceptera den tid man får. I Sydafrika har vi hittills alltid fått en tid samma dag vi ringer och man behöver inte sitta i telefonkö. Dock kan det vara väldigt svårt att förstå när man ringer vissa. Tex. Telkom (Telia). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar