onsdag 6 juli 2011

Sablar

I går hade jag lite av en otursdag! Men jag roade i alla fall maken lite och det blev en bra dag trots allt.

Det började med att jag skulle försöka mig på att få lite fint i trädgården. Vi har en trädgård på 1600 kvm med mycket pool och gräs. Och så ogräs då! Framförallt kirskål. Kirskål är verkligen o-kul! I alla fall hittade jag trimmern i förrådet. Slet och drog och fick äntligen fram både den och en lååååång sladd. Skulle bara skutta in och sätta på mig trällorna. Ajjjjjj, gick på en geting! O-skönt!

På med farfars allti-allo-kur Salubrin och sedan lite Xylocain. Ut igen, denna gång med träskorna på, och satte igång trimmern. Swish sa det och å flög den sista biten av tråd ut ur trimmen och fastnade i en rosenbuske. Jävlar oxå, på ren svenska! Precis då ringer mamma och Harald svarar. Han kan ju inte låta bli att skratta åt mig som vid detta laget är ungefär lika arg som ett bi! Alltså blev det inget trimmande, för jag hittade ingen mer tråd. Finns säkert på något fiffigt ställe, men inte just då.

Påbörjade istället att hitta rosenrabatten. Ni kanske minns alla rosor som rådjuren bet av alla knopparna på?! Den är alltså helt nyanlagd men tyvärr inte med det bästa underarbetet så nu har vi en kirskålsrabatt med rosor utan blommor i. Mycket tjusigt. Not! Det har även placerats fina runda stenar i rabatt kanten. Inte bra när man skall klippa gräs. Vår trädgård MÅSTE vara så lätt arbetad som möjligt eftersom vi bara är här några veckor per år. Och på denna ö, i Sveriges trädgård, växer det så det knakar. Då framförallt sånt man INTE har planterat eller sått själv. Hann inte klart med min mission att hitta rosorna igen men fortsättning följer idag.

Sedan ljusnade det för Fru Kruger. Mamma ringde och bad mig sätta på en kopp kaffe. Nej två förresten, pappa ville minsann också komma och fika. Inga problem, vi har ju kaffemaskin så det är bara att trycka på knappen! Mysigt med en spontanfika vid poolen. Vi bor ju så fiffigt mellan mamma och pappas hus och Lotstornet där framförallt pappa jobbar.

När vi slurpat i oss vårt kaffe så kom våra gäster från färjan. Haralds "bästis" Danne med sina killar Gabriel och Leo. Dom hade kört ner från Täby och stannar tills i morgon. Vi hade en mysig eftermiddag/kväll med mycket bad och god mat. Tja, jag lyckades ju även med konststycket att klämma pekfingret i vin öppnaren också! :)

Annars är vi i full gång med planering av konfirmation på lördag. Lilla, lilla Julius (15 år och 183cm lång!) konfirmeras på lördag här i Aspö kyrka. Fr.o.m. i morgon börjar det ramla in släkt på ön och vi har lyckats få ihop 20 sängplatser, varav några hos mamma och pappa, några i medhavd husvagn. några i hyrd stuga, några i Lotstornet och resten hos oss. Vi blir ca 30 pers i trädgården på lördag. Och gör som vi brukar, vi kör till med rejäl fest! När Eilika döptes så åkte vi alla in till stan och körde laserdome! Nu när det är konfirmation har vi Garden and pool party på kvällen.

Nähä, kirskålsrabatten kallar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar