fredag 8 juni 2012

REGN!

Sautan i gautan (det är Karlskronitiska för er som inte visste det) vad det har regnat i natt! Det började redan i går natt. Och i går regnade i princip konstant hela dagen. Och jag pratar inte om lite dugg regn! Nej, nej, nej! Regnet i Afrika är precis lika mäktigt som solen i Afrika. Det REGNAR!

I natt har jag blivit väckt av regnet 3 gånger! Det låter som om det kastas tusen pingisbollar på fönsterrutorna. Och vinden! Det kommer rejäla vindbyar, upp till över 30 m/s! Det både känns och hörs kan jag säga. Framförallt när man har englasfönster. Och jag ligger och får för mig att våra vattenberedare som sitter på taket precis ovanför vårt sovrum ska braka genom taket. Det vore helt klart o-bra! Men det händer förhoppningsvis inte.

Det har, sedan igår kväll, regnat mellan 30-40 mm. Lite svårt att avgöra eftersom jag misstänker att en del vatten helt enkelt studsar ur vattenmätaren då det verkligen störtar ner. Och regnmätaren är konformad och i glas. Klart studsvänligt! Poolen är fylld till bredden.

Kör man över bergen nu så forsar det vatten ner för bergsväggarna. Det bildas nya vattenfall hela tiden. Och det blir grönt och frodigt. Ser nästan ut som på Hawaii.

Nu tittar solen fram men det ska komma mer regn både i dag och inatt. Ser ut som det ska fortsätta i morgon också om än i betydligt mindre mängder. Typiskt! Jag behöver ju sola lite. Åker ju till sommaren i Europa på torsdag!

1 kommentar: