onsdag 13 april 2016

Påsk i Sverige

I´m back! Och självisk som jag är, mest för min egen del! 

Kom på att det är ju rysligt dumt att sluta blogga! Hur ska vi då hålla koll på vad som hände just våren (eller hösten om man befinner sig på södra halvklotet) 2016? Jag går ofta tillbaka till gamla inlägg och läser. Bloggen är ju mer eller mindre familjens dagbok. Men ni som vill, är välkomna att återigen hänga med oss i vår vardag på andra sidan jordklotet från våra nära och kära!

I år, för första gången på 6 år, har vi firat Påsk i Sverige! Vi ville att Eilika återigen skulle få uppleva ett annat Sverige än bara sommar Sverige. Och så passade vi även på att gratulera Julius som fyllde 20 år när vi var hemma. Harald flög norröver ett par dagar före Eilika och mig. 

Eilika började med att åka med klassen på läger natten innan vi flög till Sverige. Dom sov i tält och hade roligt drygt 1 timma nordväst om Kapstaden. Jag sov i ett guesthouse på stället för att vi sedan skulle kunna köra direkt till flygplatsen efter frukosten nästa morgon. Stället heter !Khwa ttu och förutom att ordna läger och ha ett fint guesthouse så utbildar dom folk om urbefolkningen San och deras kultur.

Men onsdag morgon strax efter 9 körde vi till flygplatsen. Ganska trötta båda två. Men resan gick bra och tidigt på Skärtorsdagens morgon landade vi i ett 0 gradigt Köpenhamn. Så kallt har vi inte upplevt på 6 år! 

 

Eilika frös men var mycket fascinerad över att det var så kallt när vi väntade på tåget mot Karlskrona.
 

Men på Aspö sken solen och snödropparna blommade för fullt.

Under dom 10 dagarna vi var i Sverige hann vi med en hel del. Häng med i bildkavalkaden!



Eilika letade påskägg hos mormor och morfar.
 

Eilika och den STORA brodern letade påskägg hemma i vår trädgård.
 

På Aspö finns både en bästis som väntar och en lånehund! Vilken frihet att bara kunna gå ut genom grinden och inte komma hem på flera timmar!
 

Vi hade bästa familjen Gladher på middag. Första gången dom är hos oss på Aspö när vi inte sitter ute!
 

 Annandag Påsk körde vi genom dimman upp till Östergötland för att hälsa på mamma/farmor/svärmor Asta!


Farmor var glad och pigg och vi åt från det att vi kom tills vi åkte dagen efter. Som  vanligt med andra ord!


Promenad vid, och på, den fortfarande isbelagda sjön hann vi med också. 
 


Is har ju inte heller setts på 6 år! Hon mindes smaken av is från en sjö!
 

 Hemma på Aspö igen fick vi frukostbesök av sonen innan han började jobba.


Och att bli bjuden på lunch är ju inte heller fel. Paltkoma i mammas kökssoffa. Det är livet det!
 

 Eilika och jag handlade ett lass svenska böcker samt nya ridkläder. Och hann med varsin svensk varmkorv inne i Karlskrona.


Redo för ridtur på islandshästar, i nya kläder från topp till tå. Förutom hjälmen som hon lånade.
 
 

 Premiärridning i Sverige på Aspös egna islandshästar! Eilika red Hekla!




Bästisen Amanda och hennes storasyster och Eilika. Ottilia brukar hjälpa till när det är grupper som kommer för att rida så hon fixade så att tjejerna fick sig en rejäl ridtur. Eilika var i sjunde himmelen!


Och så firade vi Lilleman 20 år! Middag med närmaste familjen. 


Ett hejdundrande party! Två stolar gick sönder!


Hej då Sverige för denna gång! Eilika passar på att äta en god räksallad på tåget till Köpenhamn.


 Och en sista chokladboll innan vi åkte över gränsen.


Quatar Airways via Doha i båda riktningarna. Funkade bra trots segt byte på natten. 


Landade på måndagen i ett mulet Kapstaden. Tafelberget och Signal Hill hukar sig under molnen.


Två glada djur! Caesar gömmer sig till höger om väskan. Väldigt hjälpsamma med uppackningen!

Ja det var resa 1 utav 3 till Sverige i år! Naturligtvis blir det Sverige i sommar som vanligt och sedan även över jul och nyår. Eilika vill känna lukten av en julgran igen och så vill hon se och känna på SNÖ!

Så om 62 dagar flyger vi igen!

Är du nöjd nu kusin Karin?! Jag fick reda på, nu när jag var i Sverige, att Karin har varit rysligt besviken över att jag slutade blogga. Det värmde i hjärtat! Så inte helt själviskt att jag drar igång igen, jag vill ju ha en glad kusin Karin ;)

















7 kommentarer:

  1. Men HEJ!

    Vad kul att du är tillbaka!

    Jamen precis vad jag brukar tänka...Bloggen är ju en ovärderlig dagbok och det är ju bara sååå kul att gå tillbaka flera år i tiden och titta vad vi gjorde och vad jag tänkte och tyckte och så vidare.

    Härligt att ni fått vistas i Sverige lite.

    Ha det så gott!

    Kramen, Anneli

    SvaraRadera
  2. Jag har också saknat dina uppdateringar!

    SvaraRadera
  3. Så kul att du är tillbaka!
    Jag gillar att läsa bloggar skrivna av andra svenska familjer bosatta utanför Sverige. Extra kul att ni bor i Afrika där vi tidigare bott. Inte alls i samma land men Afrika är ändå Afrika...
    Precis som du tappar jag lusten att skriva på bloggen ibland och ifrågasätter för vem jag gör det egentligen. Det brukar sluta med att jag inser att jag gör det för vår skull, som en dagbok.

    Kram från Sara i Dubai ☀️��

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du är tillbaka!! Hoppas att du är laddad med energi från Sverige resan.

    SvaraRadera
  5. Hej igen, verkligen roligt att ni är tillbaka. Särskilt ledsen var jag för att inte få någon rapport från Blekinge. Hade ju läst att ni skulle åka till Aspö över påsk./ANna

    SvaraRadera
  6. Tjoho & Hurra; you're back! Man får ju sina favvo-bloggar och det blev allt lite trist när du pausade... Skönt att du är tillbaks med ny lust och energi! Som du så klokt skriver; det är ju faktiskt en slags dagbok för er!
    Vi flyttar tillbaks till Svetige om lite drygt 1vecka, efter 5,5 år utomlands... Känns tipp-topp men också lite konstigt... Blir nog bra...såklart!
    Kram/ Titti i Australien

    SvaraRadera