fredag 24 februari 2017

Världens bästa dag!

I går fyllde bloggerskan år! Och rysligt jämt till råga på allt! Jag gillar inte stora fester och jag gillar inte när det är massa uppmärksamhet runt mig så någon stor fest blev eller blir det inte. Inte ens en middag med vänner. Nej jag är inte speciellt road av att fylla 50. Det finns betydligt roligare saker att fira. Men att fira med mina allra närmaste det ville jag gärna. Jag fick välja vad vi skulle göra! Eilika fick ledigt från skolan. Och jag fick VÄRLDENS bästa dag! Så bra att jag till och med kan tänka mig att fylla 50 igen om jag fick återuppleva dagen på exakt samma sätt.

Jag blev väckt av den skönsjungade familjen strax efter 07.30. Ja vi kunde ju ta lite sovmorgon eftersom ingen skulle till skolan eller jobba. Harald gick ut med Idefix och Eilika och jag dukade fram en stor lyxig frukost ute på altanen. Vi hade det så mysigt så vi lyckades inte komma iväg vid 10 som vi tänkt men det gjorde inget.


På väg mot Stellenbosch!


Vädret var hel magiskt, dagen till ära. Ingen vind och strålande sol. Det blev en varm dag! Att det är så klart väder hör inte till vanligheten så här års så det blev ett kort stopp för fotografering längs med Baden Powell Drive.


Cape Hangklip längst ut om man tittade åt vänster och.....
 


....Cape Point åt höger! Vi kunde se hela False Bay!

Andra stoppet för dagen var vingården Annandale. Vår favorit vingård över alla andra! Men vi hade också 2 ärenden. Det ena var att hämta upp en låda vin och det andra kommer ni snart få se. Men allra först vinprovning!


Gamla vackra byggnader i Cape Dutch stil.
 

Och fullt med gamla maskiner och mannicker  överallt. Rörigt, stökigt, mysigt och fantastiska viner!


Det knallade runt en höna på borden bland människorna som provade vin. Eilika fick hålla en höna för första gången.
 


Så små dom blev helt plötsligt :)

Efter vinprovningen gick vi bort för att kolla in anledning nr 2.



Rustikt så det förslår.


 Hälsa på gosig valp.


Här har vi anledning 2! Visade sig att det var 2 stycken och inte bara ett som vi trodde!
Små föl!

Vi var ju här med Julius kompisar första veckan i januari och då var den vita hästen väldigt tjock om magen. Nu ville vi ju förstås se hennes föl. 


Denna lilla krabaten blev en bonus.
 

Fortfarande lite ranglig. Alltid nära mamma!
 

Och denna sötnöten! Han kommer att bli vit när han blir stor. Fascinerande!
 

Så söt! Kolla in vilka kraftiga ben! Han har en stor pappa.
 

Försiktigt, försiktigt vågade han sig fram till Eilika. Vilken lycka!
 

Lite shopping i den trevliga delikatessbutiken och så varsin kaffe to go.
 

En svalkande dusch i vattenspridaren.
 

Min vackra dotter!
 

Mot nästa stopp!
 
 

En varm dag som sagt var!
 

Vingården Gabriëlskloof utanför Botrivier. En annan favorit!
 


Så otroligt vackert!

Vi åt en god lunch och provade vin. Hade det jätte skönt! Vi stannade länge! Sedan vidare mot Honingklip Brewery utanför Kleinmond.
 

Alla mina hjärtan! Och så goa och glada!
 


Ölprovning!


Skål!
 

Hela familjen!
 


Och så korvprovning!


Humle.

Sen fick födelsedagsbarnet välja väg hem; den korta eller den vackra? Jag valde förstås den vackra! Längs kusten på Clarence Drive. Faktiskt ännu vackrare än Chapmans Peak Drive. 



Fantastikt vackert i kvällssolen!
 

Bästa maken och bästa chauffören!



Barnen stoppade ut fötterna genom takluckan! Bra med långa ben!



Där borta bor vi!

Vi kom inte hem förrän klockn var halv åtta. Julius gick ut med Idefix, Harald lagade sin smarriga Carbonara, Eilika dukade ute på altanen och jag tog in allt vi handlat under dagen.


 Vin, öl, olivolja, oliver, surdegsbröd, tortillachips, choklad och fina handvävda handdukar.

Det var fortfarande varmt och skönt trots att klockan var över åtta på kvällen. Vi satt ute och åt och pratade om dagen. 

Ja denna dagen var verkligen helt perfekt! Det allra bästa var att både Julius och Eilika tyckte det var den bästa utflykten vi gjort någonsin. Vi hade det verkligen så mysigt och många skratt!

Om jag fick några fina presenter? Ja massor! Men det allra finaste var från Harald! Kolla in bara!

 

Ett par alldeles perfekta örhängen. Han vet vad jag vill ha han!

1 kommentar: