onsdag 19 december 2012

Oinbjuden gäst

I går kväll hade jag tomteverkstad! Jag slog in alla julklappar. Nu är det ju bara till närmaste familjen så det är inte så många men det tog sin lilla tid. Men med lite glögg i muggen så går det ju hur bra som helst.

När jag sedan var klar för kvällen och började plocka ihop så hoppade jag högt när jag skulle gå bort med omslagspappret. Bara 2-3 meter bakom där jag suttit på golvet kröp en SKORPION fram på vardagsrumsgolvet. HÄPP! Blev lätt skärrad och gick in till Harald som nästan somnat. Frågade -"Vad ska jag göra?". Till svar fick jag -"Döda den!" och så vände han på sig och somnade. Sagt och gjort. Men det var inte det lättaste att ta död på en skorpion. Först mosade jag den med en tidning, sen sprutade jag insektsmedel på den och vad gör den då?! Jo den kryper vidare! Så det fick bli en mosning till innan den drog sin sista suck.


Men jag tog ju NATURLIGTVIS kort på den innan jag mosade den. Den var ca 8 cm lång och förmodligen av släktet Opistophthalmus. Tillhörande "thin-tailed scorpions" som inte är giftiga. Och den är en av 59 inhemska skorpioner. Så nu vet ni det! Men jag tyckte inte det var så värst trevligt att träffa på den, trots att den inte är giftig. Och vad gjorde den i vårt vardagsrum?!Sand och värme finns UTANFÖR huset!

2 kommentarer:

  1. Giftig eller inte - inte kul gäst alls!

    SvaraRadera
  2. Vidriga varelser. Gud ske lov har vi aldrig haft någon inne.
    /Anna

    SvaraRadera