tisdag 9 juli 2013

Roma

Att resa endast iklädd iPad, alltså utan laptop, har sina sidor. Dom flesta på plussidan men en negativ sida är att jag inte får in mina foton från kameran till iPaden, vilket gör att jag hamnar "efter" på bloggfronten. Jag hade ypperliga tillfällen att blogga varje sen eftermiddag/tidigt kväll när vi tog en välbehövlig paus på rummet innan kvällens middag. Men..... nu får ni ett inlägg proppfullt med bilder i stället.

Vi har haft fantastiska 3 heldagar i Rom! Vilken stad! Lite väl mycket turister men det får man tugga i sig när man reser till den "eviga staden" i juli. Vi har gått, gått och gått! Jag har skavsår på massor av ställen på fötterna trots att jag bytte mellan 3 olika par skor. Det har varit härligt varmt, runt +35C, och vi har sett det mesta vi ville se. Vi har förstås druckit massor med smarriga cappuccinos, öl (ja det gick åt i värmen) och en del italienskt vin. Vi har ätit goda pizzor och pastarätter. Dock ingen italiensk glass. Vi är inte några glassätare maken och jag. Vi höll oss till vin som dessert i stället och cappuccino när vi tog en paus.

När vi kom på kvällen,  på vår 20-åriga bröllopsdag, åt vi middag på  hotellets takterrass. Fantastisk utsikt över Roms takåsar.

Den upplysta Peterskyrkan i Vatikanstaten.

Vi fick till och med ett fyrverkeri i vår ära. Längst bort i bild syns härligheten.

Vi bodde på femte våningen. Här en del av vad vi såg från våra fönster.

Dag 1 i Rom hann vi med Piazza Novona, Pantheon, Fontana di Trevi, Spanska Trappan, Il Vittoriano, delar av antika Rom och Colosseum. Bra jobbat va?

Piazza Novona som ligger precis runt hörnet från vårt hotell. Mycket bra riktmärke när vi skulle ta oss tillbaka till hotellet.

Pantheon är häftigt! Byggt år 120 och används fortfarande. Det var ursprungligen ett tempel för alla de romerska gudarna men används sedan 600-talet som kyrka.

Fontana di Trevi!
Trodde det var en rund fontän men fontänen är på framsidan av en byggnad. På ett litet torg.

Spanska Trappan! Lite svettigt att knalla upp i 35C värme.

Men väl uppe så har man en fantastisk utsikt.

Öl-och lunchpaus!

Monumentet Il Vittoriano, uppfört till kung Viktor Emanuel II ära och nu även den Okände Soldatens monument. Mindre älskat monument av Romarna på grund av sin storlek och sitt läge.

Delar av antika Rom och Colosseum. Vi gick inte in i Colosseum för kön var oändligt lång. Vi lyckades aldrig ens hitta var den började, så lång var den.

ETT, ja endast ETT, jobbsamtal under vår resa!

Vårt hotell, Raphael Hotel.

Välbehövlig paus innan middag!

Största delen av dag 2 ägnade vi åt Vatikan Staten. Vi avslutade dagen med en FANTASTISK middag på Trattoria da Teo i Trastevere.  Harald hade fått rekommendation av en italienare han känner. Men som sagt var; först Vatikanen!

Fruktbilen! Verkligen anpassad till Roms smala gränder.

Floden Tiber och Peterskyrkan i bakgrunden.

Via della Conciliazione, Petersplatsen och Peterskyrkan.

Harald på Petersplatsen.

I pelargången ringlade sig den låååånga kön för att komma in till Peterskyrkan. Vi kände inte för att stå i den kön så vi gick runt Vatikanstaten och hade turen att det inte alls var lång kö in till museerna och Sixtinska kapellet.

Muren runt Vatikanstaten.

Inne på museerna fanns det otroligt mycket vackert och imponerande att se. Tyvärr var det ju naturligtvis knöfullt med folk. Och så var det stort! Det tog nästan 2 timmar att gå igenom allt till Sixtinska kapellet. Och då stannade vi vid långt från allt och tittade.Väl inne i Sixtinska kapellet stod vi som packade sillar och blev förmanade med ett sshhh i högtalarna hela tiden. Folk hade lite svårt att vara tysta inne i det heligaste av heliga. Och så fick man ju naturligtvis inte fota. Men, men nu har vi varit i Sixtinska kapellet i alla fall.

Många vackra tak och golv när man gick igenom museerna.

En titt genom ett fönster. Mycket grönt inne i den lilla staden och Peterskyrkan syns överallt.

Efter besöket i Vatikanen vandrade vi mot hotellet genom gränder och förbi vackra och häftiga hus.

Min gata! Nästan i alla fall.

Precis vid vårt hotell låg en kyrka som var öppen när vi kom tillbaka från Vatikanen. Vi passade på att slinka in och titta. Det visade sig vara den tyska kyrkan i Rom. Lite kul! Mycket vackert!

Hittade en skylt där vi, med våra fantastiska kunskaper i latin, kunde läsa att det handlade om Olaus Magnus, Heliga Birgitta och Sverige.

Lördagen ägnade vi återigen åt att knalla runt. Vi gick upp för Spanska Trappan till det stora grönområdet Villa Borghese. Vi passade på att hyra Segways! Men det var inget för oss. Skitläskigt och svårt. Men med lite träning skulle det säkert gå bra.

Sen gick vi till det gamla judiska ghettot där vi åt lunch och gick runt och kikade.

Maffiga GAMLA pelare!

Kolla in det vackra fönstret högst upp! Och den hotfullt mörka himmelen.

Vi hann precis tillbaka till hotellet innan regnet öste ner och åskan mullrade över Roms kullar.

Men lagom tills vi skulle gå ut och äta så hade det slutat regna och solen sken igen. Vi avslutade vår Rom resa med middag på Ristorante Santa Lucia som ligger precis utanför hotellet. Det är faktiskt hotellet i bakgrunden. Lite dyrt men helt ok mat. Tyvärr susade det runt massa små knott som alla tyckte att Harald var rysligt god.

Nu blev detta ett JÄTTE långt inlägg! Men det mesta är ju bilder så jag hoppas ni står ut. En fantastisk resa till Rom hade vi i alla fall! Det blir fler långhelgsresor för Herr coh Fru Kruger framöver. Det är ett som är säkert. Men inte så länge som fem dagar (inkl 2 resdagar), utan kanske 3-4 dagar räcker. Eilika hade det bra hos mormor och morfar men hon hade saknat oss mycket. Och nej, Julius hade inte bränt ner huset eller tömt poolen. Han skötte sig, naturligtvis!