lördag 8 augusti 2015

26 timmar

Avresa med färjan från Aspö klockan 13.00 i tisdags och kom hem till Glencairn i princip exakt 26 timmar senare! Lång och seg resa. Flög Lufthansa som inte imponerade nämnvärt. Mycket dålig service på planet mellan Frankfurt och Johannesburg. Dom kom inte när man tryckte på knappen för att få hjälp och jag fick be dom tre gånger om att starta om min skärm som inte fungerade (blev alltså ingen film för min del), maten var urkass och när Eilika kräktes efter frukosten (trött och dåligt med mat) så tog det en evighet innan dom kom med extra servetter. 

Väl hemma i Sydafrika igen så har jag mycket delade känslor! Inte sprudlande glad precis men gläds ändå åt mycket. En hel del har ju sin förklaring i att det är vinter och kallt och rått inomhus och att jag lämnat både son och make kvar. Maken kommer förvisso tillbaka igen men det tar några veckor. Sonen träffar jag inte förrän i december. 

Sedan i torsdags så har jag roat mig med att packa upp (inte klar ännu), handlat, bäddat sängar och ställa saker tillrätta i huset, gått ut med hunden och lämnat och hämtat dottern från skolan. Hon började 4:de klass i torsdags och stormtrivs!


Hej då huset!
 

Hej då vår vackra väg!
 

Hej då Aspö Mad!
 
 


 Hej då Julius! Lyckades hålla tårarna tillbaka just då men nu är det svårare! Snyft!


Hej då Aspö!
 

Min dotter! Fotografering pågår.
 

Lite extra kramar!


Hej Danmark! Lämnar Sverige bakom oss.
 


Vaddå gummiben! Vid gaten i Frankfurt.
 

Två tröttisar på väg att landa i Johannesburg!
 

Rufsig unge! Vägrade att borsta håret på 1 1/2 dygn!
 

Daim i lilla kiosken vid gaten i Johannesburg! Till det facila priset av 13.- (ZAR-SEK=0,69)
 

Allra sista biten! Snart hemma!
 

Denna killen blev förstås mycket glad men även lite förvirrad. Går och letar efter vår housesitter med jämna mellanrum.

Som sagt vi har mötts av både dåliga och bra saker. Jag börjar med några dåliga.
 

 Mögel i Idefix leksakskorg! Nu är alla leksaker tvättade och även korgen.


Vaddå fuktigt i skåpen?! Men med lite stålull och olivolja så blev den som ny.
 

 Vad är det med myror och el?


Den ljuvliga, NOT, temperaturen vid frukostbordet på morgonen! Och så det råa och fuktiga på det. 

Ja och så har vi helt klart fukt i våra garderober i sovrummet, i vårt badrum och i Julius sovrum. Blir till att ta tag i den biten. Kläder som luktar mögel är inte kul! Ja det luktar faktiskt fukt i i dom rummen också. Usch och fy!

Och vad hade vi torsdagskväll tror ni? Jo, loadshedding (planerat strömavbrott då det inte finns el så att det räcker)! Mellan 20.00 och 22.00. Men just denna punkt får ligga mellan det negativa och positiva. Vi hade brasan som sprakade, massor med tända ljus och kröp upp i soffan och lyssnade på Robert Gustafsson som läste ur boken Hur du tränar din drake på min iFån (ljudbok). Värre kan man ju ha det. Och strömmen kom tillbaka en halvtimma tidigare också. 
 
 

Temperaturen ute när jag hämtade Eilika från skolan i torsdags! 

Sol, ingen vind och varmt har det varit sedan vi kom tillbaka. Fast vi har inga 25C här i Glencairn men 20C i alla fall. Det är på andra sidan bergen det blir så varmt. Men på morgonen när jag lämnade henne så var det +7C. Inte så lätt att klä ungen rätt på morgonen!


Lycklig hund väntar på att matte ska kasta bollen.
 

 Morgonpromenad på stora fältet nära Eilikas skola.


Man blir smutsig i det daggvåta gräset och sanden.
 

Så skönt ute i solen!



Kelgrisar!


På väg hem från skolan!
 

Solisarna klämde över näsan så hon löste problemet! 


Efter skolan igår hämtade vi bästisen från fritis. Vilken lycka!
 

Superagenterna på uppdrag!
 

Skördat dom 3 första citronerna från vårt lilla citronträd.

 

Lee-Anns hämtning av Amy drog ut på tiden och slutade med middag och en flaska vin! Spontant och jätte trevligt!


Dagens morgonpromenad! Simonstown i morgonsol!


Mattes knähund!

Ja nu är vi alla fall här och jag har massor av saker och projekt att ta tag i. Men först en lat förmiddag med värmefläkten vid fötterna och några koppar kaffe. Sen så...............

1 kommentar:

  1. Alltid jobbigt och sorgligt med avsked och att lämna ... Har också haft blandade känslor varje sommar de senaste 4 åren; att lämna döttrarna och fara så långt bort... Det trixiga i att ha två 'hemma'! Fy vad jobbigt med fukt och mögel, men då har du i alla fall full sysselsättning; kallas visst ironisk humör av Göteborgskt slag. Jag har två veckor kvar i ljuvliga Svedala innan det bär av 'hemåt' till Australien.. Ser redan fram emot juldagen då våra älskade döttrar kommer och hälsar på!
    Kram och chin up/ Titti

    SvaraRadera