tisdag 15 september 2015

Svenska Distans

I februari skrev jag ett inlägg om att våra barn läser svenska på distans nu när vi bor utomlands. Jag anser att det är jätte viktigt att bibehålla och underhålla sitt modersmål så långt det bara går. Det räcker inte med att bara prata svenska hemma. Det blir tuffare och tuffare för varje år som går men med god hjälp från en bra distansutbildning, samt så långa perioder som möjligt i Sverige varje år, så går det bra. Eilika pratar fortfarande väldigt bra svenska och hon både läser och skriver obehindrat. Hon är mycket duktig på att stava till exempel. Jag tror att det beror mycket på att vi ENBART pratar svenska hemma (inga problem när båda föräldrar har svenskan som första språk), hon läser jätte mycket även på svenska och vi tittar mycket på svensk TV. Ja, och så 5-7 veckor i Sverige varje sommar.

Men nu går hon i 4:an och har fixat sitt skolbyte galant och då är det hög tid för lite mer avancerad svenska träning. Anmälde henne till Svenska Distans i våras och nu i september har hon börjat. Eller snarare i lördags började hon.


Vi har valt kursen Svenska Standard som både webbaserat och därmed digitalt samt att vi fick en fin väska med diverse kursmaterial skickat till oss i somras. Vi har fått en kursplan som vi nu ska testa för att se om det passar Eilikas nivå. Kursplanen baseras på hur mycket Eilika kan nu och vilken nivå hon ligger på. Detta klargjordes med diverse frågor från Svenska Distans via mail. Svenska Distans följer upp om ett par veckor för att se hur det fungerar samt ge Eilika ytterligare uppgifter.

Svenska Distans räknar med att Eilika bör jobba med sin svenska i ca 1 timma per vecka och det passar ju bra när hon har ett rätt så hektiskt schema i övrigt. I helgen blev det betydligt mer än en timma. Hon tyckte det var så otroligt roligt! Hon satt hela lördag eftermiddag och fortsatte en stund på söndagen också. I går frågade hon om hon inte kunde få göra lite svenska. Men där blev det nej! Tre prov i övriga ämnen denna veckan samt 2 projekt som ska vara klara i början på nästa vecka räcker.

Hon gjorde 5 av dom 10 uppgifterna hon fått. Hon tittade på en film om särskrivning på UR, hon arbetade i programmet Espresso, hon läste i boken Zick Zack och gjorde uppgifter i övningsboken, hon jobbade med rättstavning i programmet Stava Lätt och hon gjorde uppgifter i boken Skriv. Hon tränade på särskrivning, läsförståelse, skriva, Å-ljudet och modeord. Det svåraste var modeord! Där har vi dålig koll. Både Eilika och jag. Det blir ju så när man bott utomlands i dryga 5 år. Det är inte samma ord som används nu som då!


Målet för Eilika är att förbättra i att läsa, skriva, tala och lyssna i det svenska språket och att arbeta mot målen för svenska i årskurs 6. Svenska Distans vänder sig mot barn i åldrarna 6-13 år. Därefter får hon gå vidare till den distansutbildningen som svenska staten då utsett att sköta svenska för utlandssvenskar. Det blir ju alltså högstadiesvenska. Det som Julius läste på Sofia Distans.

Svenska Distans har 3 olika kurser att välja mellan. Ett helt webbaserat, ett där man själv bygger lektionerna med webbaserat material och så standard programmet som är både via nätet och med kurslitteratur samt individuell studieplan.

Ja hittills kan både Eilika och jag varmt rekommendera Svenska Distans! Nedan länk till deras hemsida och även till mitt inlägg i samma ämne från i februari. Gå även in och gilla Svenska Distans Facebook sida! Där hittar ni artiklar och annat matnyttigt för oss med tvåspråkiga barn!

 http://www.svenskadistans.se/
 http://taby-kapstaden.blogspot.co.za/2015/02/undervisning-i-svenska-for.html

Ge era barn möjligheten att få behålla sitt modersmål!

7 kommentarer:

  1. Kul att Elika gillar undervisningen!
    Vår skola här i Dubai har ett antal modersmålsundervisningar att erbjuda, bla. svenska. Det innebär att barnen läser sitt modersmål 3 lektioner i veckan integrerat i skoldagen med en svensk lärare. Båda mina barn gillar det jättemycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken lyx att få svenskan inbakad i ordinarie undervisning! Jag tvingade våra att gå i svenska skolan i Seattle och det gillade de inte. När vi sedan flyttade till Kalifornien hade jag lektion hemma med dem en gång i veckan och det var inte heller populärt.

      Radera
  2. Vad duktiga ni är! Vi är inte alls så ambitiösa med svenskan. Barnen talar jättebra, läser och skriver hyfsat. Vet inte om de skulle klara tisus för att gå svensk högskola... men planen är att de utbildar sig här i USA, de har ju aldrig bott i Sverige.

    SvaraRadera
  3. När vi flyttade hem till Sverige låg båda barnen bra till i svenska (till och med före i läsförståelse) så vi var väldigt tacksamma att vi inte gav upp svensklektionerna, trots att det kändes ganska trögt.

    SvaraRadera
  4. Heja er!

    Och vad duktig din dotter är vilket också kommer att ge henne möjligheten att välja i framtiden.

    Jag har också alltid hållit svenskan vid liv fastän vi bott över hela världen och fastän bara jag, mamman, är svensk och mina barn pratar och pratade alltid flytande svenska och med Daladialekt!

    Ha en underbar söndag!

    Kram, Anneli

    SvaraRadera
  5. Det låter ju toppen! Blev tipsad om det här inlägget av en som läser min blogg och det var ju bra! Vi bor i Portugal sedan två år tillbaka och har barnen, nu 7 och 9, i portugisisk skola. Det har gått över förväntan med portugisiskan som var det jag oroade mig meest för. Svenskan fixar vi hemma tänkte jag, men jag märker redan att det kanske behövs mer än så, något seriösare, om de ska utveckla sin svenska parallellt. Jag trodde nog att en sådan kurs krävde mer än en timma i veckan, och skulle bli för jobbigt för dem men nu har jag kommit på andra tankar och ska definitivt kolla upp detta! :) / Åsa

    SvaraRadera
  6. Spännande läsning! Vi kör ett samarbete med Svenska Distans på Svenska skolan i Vancouver och det fungerar utmärkt. Det är så härligt att kunna erbjuda en kursplan och kursmaterial som utgår från barnets egna förutsättningar! Jag får ofta ett intryck av att vi som föräldrar har en överdriven uppfattning av vad våra barn kan.... även om min yngste har förvånat mig åt andra hållet.

    SvaraRadera