tisdag 1 september 2015

Varför är det så svårt?!

Jag undrar verkligen varför det är så svårt för butikerna här att beställa hem och se till att det finns varor på hyllorna?! Framförhållning och lagerhållning verkar funka dåligt här. Jag får spader på det här!

Här några exempel. 

Barilla spagetti är slut på hyllan. Inte så att det är slut för stunden och mer kommer på torsdag, nej det har gapat tomt på den hyllan sedan jag kom hem, Alltså i drygt 3 veckor! Andra Barilla pasta sorter finns, men inte spagetti! Detta är då på Pick-n-Pay i Longbeach Mall. Idag tänkte jag att jag kollar på PnP i Fisk Hoek men ingen tur där heller. Tomt på hyllan!

Toner till skrivaren är slut. Vi behövde den turkosa varianten. Brukar köpa den svindyra tonern på Writes i Longbeach Mall. Har inte hittat någon annan stans på denna sidan bergen där jag kan köpa HP toner. Igår var jag där och dom hade ceris och gul men inte turkos! Förstås! Inte så att -"Det är beställt och kommer i slutet av veckan". Nej, nej.....det är slut, punkt slut! Jag fick alltså idag köra till Blue Route Mall för att köpa toner. Tänkte passa på att köpa svart också när jag ändå var där men.....den var slut! Grrrr!!!!

Och så har vi makrill i tomatsås! Makrill i tomatsås har jag endast hittat på Woolworths. Det vill säga tills för typ ett par månader innan jag åkte till Sverige. Slut på hyllan och fortfarande slut. Varma mackor med makrill i tomatsås som är så gott! 

Detta var då bara ett fåtal exempel. Det händer ofta att jag inte får tag på varor som tidigare funnits. Ytterst irriterande!

I övrigt så är det första dagen på våren idag! Jo här räknas 1 september som den första vårdagen. Och det uschliga vädret drog bort och idag har vi haft vårväder. Varmt och skönt i solen men vinden var kall! Idefix och jag tog morgonpromenaden på stranden. Första gången sedan vi kom tillbaka.








Massor med kelp att bita sönder!


Bada och dricka i Elsies Riiver som rinner ut i havet är härligt!


Glad hund!

2 kommentarer:

  1. Det där känner jag väl igen från våra år i Lagos, Nigeria!
    Med tiden blev jag en hamster som köpte mycket att det mesta för att ha det jag behövde hemma när det var slut i affären. Inte helt lyckat då mycket redan hade ganska kort datum vid själva inköpet och vi dessutom inte hade a/c i köket...

    SvaraRadera
  2. Och i Stockholm kom hösten med mulet och regn den 1 september. Efter en otroligt skön augusti.

    SvaraRadera