tisdag 3 januari 2017

Youth hostel

Nu är han här! Ja alltså han landade faktiskt för en vecka sedan! Tiden springer i från mig! Och jag talar förstås om Julius. Och med sig har han sex vänner från Karlskrona, varav flera av dom konfirmerades tillsammans för 5 1/2 år sedan. Vilket härligt gäng! Huset fullt! Inriktningen ändrat från B-n-B till Youth Hostel :)

Min kusin Karin med sitt kusinbarn Dubais flygplats! Bara lite upprymda!

Harald, Eilika och jag hämtade upp på flyplatsen och lyckades med nöd och näppe få plats med allt bagage i våra 2 bilar. Sen tog bilresan hem betydligt längre än väntat. Det var helgdag och ALLA skulle till stränderna längs vår kust (där vattnet är betydligt varmare än på Atlantkusten). På Boyes Drive fick vi vända och istället ta Ou Kaapse Weg, men även där fastnade vi. Jaja, alla var glada och vid gott mod ändå. utsikten var det ju inget fel på!

Ett mycket kärt återseende! Frågar man Idefix var Julius är så springer han och letar i hans rum. Nu ÄR ju Julius faktiskt där. Vilken lycka!

Tomatsoppa, olivbröd och rosévin bjöd vi kom när vi väl kom hem.

Bubbel och snacks i väntan på välkomstbraaien!

Innan middagen hann vi med en liten julklappsutdelning med Julius. Eilika djupt försjunken i sin julklapp från Julius; Guiness rekordbok!

Hon fick även en selfiestick i försenad födelsedagspresent av Julius. Precis vad hon önskat sig!

Eilika tar gruppbild!

Och en funnyface bild förstås!

Efter en rejäl bacon och ägg frukost med färsk fruktsallad, juice, kaffe och thé så drog vi iväg på vinprovning morgonen därpå! Lika bra att dra igång med en gång. Vila fick dom göra en annan dag!

Började förstås med Steenberg!

Vackra pincushion proteor.

Tafelberget i tjusig pälsmössa!

Vidare längs den vackra kusten och till stopp nr 2; Annandale! Vår ABSOLUTA favorit! Fantastisk miljö och viner to die for.

Och så finns det hästar! Eilika bara lite glad!

Ägaren själv, Gerhard "Hempies" du Toit, med sina hästar. Han är en fd rugbyspelare i Springboks!

Och en riktigt cool gunga!

Julle!

Harald har shoppat!

Stopp nr 3 blev Blauwklippen. Restaurangen där var tidigare en favorit, sedan stängde den för att därefter öppna upp igen men i ett enklare format. Nu gav vi den en ny chans men vi kommer inte tillbaka! Urusel service, dålig meny och inte bra alls helt enkelt. Miljön är det inget fel på men vinerna tillhör inte heller våra favoriter. Jaja, vi blev mätta i alla fall!

MAT!

Och söta getter finns det, så Eilika var nöjd här också.

Stopp nr 4; Marianne!

Inget fel på utsikten!

Smarrig biltong! Men vinerna inte lika bra som tidigare.

Karin, Eilika och Matilda!

Väl hemkomna så gick ungdomarna och åt på Dixies men vi stannade hemma. Alla nöjda och glada och resväskorna är redan efter dag 1 fulla. Med VIN!

Sedan dess har ungdomarna varit på safari i Aquila i en natt och två halvdagar, hängt vid poolen, firat nyår och varit inne vid Waterfront i Kapstaden.

Nyårsfirarna, innan dom gav sig av in till världens strandparty på Clifon Beach!

I går lämnade vi ungdomsgården och flög till Durban och bilade sedan upp till S:t Lucia. Bara Harald, Eilika och jag. Nu ska vi ha semester. spana in flodhästar och krokodiler och bada i Indiska Oceanen! Julle och gänget får ta hand om hus och djur!