torsdag 29 oktober 2009

Creché

I går trodde vi verkligen att vi skulle få lite varm och skönt och framförallt sol. Men nej då! Molnen kom farandes över bergen och framåt dagen kom även en liten skur och det var rätt kyligt. I alla fall om man bara hade på sig shorts, kortärmat och flip-flops!

Efter frukost kom Helen, som tar hand om vårt hus när vi inte är här. Vi tog en kopp kaffe och gick igenom några små saker som behöver åtgärdas. Typ byta lampor i spotarna och liknande. Valde även ett nytt mattprov till E´s rum. Det jag valde när vi var här vid årsskiftet var tydligen borttaget från sortimentet.

E ska få ny heltäckningsmatta i sitt rum och i family rum och arbetsrummet har vi bytt ut matta mot ek laminat istället. Samma blir det i vardagsrummet. J får ny matta när vi bygger in den stora balkongen efter vi flyttat hit.

När Helen åkt så spurtade jag iväg till Waters Edge Pre-Primary School i Simonstown. Tog 10 minuter att köra dit. Besökte förskolan i förhoppning att vi kan få en plats till E där. Stället ligger precis vid stranden med en helt fantastisk utsikt från gården. Mycket trevlig personal och små grupper. Eilika får plats och hon får i så fall gå i gruppen Dolphin. Standarden på lokalen är ju långt ifrån vad vi är vana vid men det får man ju ha överseende med. Jag tror det blir bra.

Har haft Helens hjälp att hitta stället. Sökt ferbrilt efter ett dagis i närheten men haft lite problem. Hhar senare förstått att jag inte vetat vad jag ska söka efter. Här kallar man dagis eller förskola för creché. Hade jag ingen aning om! Men nu vet jag!

Tänkte åka förbi idag igen och betala anmälningsavgiften på hela 100 rand så att dom håller en plats åt oss.

Efter dagis besöket körde J och jag till Kalk Bay för lunch. Åt en fantastisk fisk lunch på restaurangen FSH. Man fick själv välja sin fisk eller skaldjur och så tillagade dom efter önskemål. Vi tog båda Yellowtail tunafish och calamaris med pommes och 4 olika sorters sås. Mycket smaskigt!

Tanken var sedan att strosa i Kalk Bay lite men mamman frös! Så vi körde över bergen till gymet och poolen istället. J tog ett varv på löbandet och cykel innnan han hopppa i poolen. Jag nöjde mig med löpband och lite cross-trainer. Var inte riktigt på humör att träna. Lite för mycket vitlök till lunch!

Orkade inte stanna på Pick-n-Pay på vägen hem. Värmde en burk minnestrone soppa till middag men den var riktigt äcklig! Så det blev Dorritos och äpple till middag! Vi var fortfarande rätt mätta efter lunchen.

Idag skiner i alla fall solen! Så idag blir det poolen och solen! Och så träna förstås.

Vår sista kväll här för denna gång så J lär tvinga mig till att vi skall äta middag på Dixies. Helt ok!

3 kommentarer:

  1. Hur kul som helst att läsa om erat äventyr, för det kan man väl kalla det?
    Ni bor på ett underbart ställe!
    Har kört förbi "erat" område många gånger och hade inte haft något emot att bo i de trakterna!
    Såklart vore Bishop´s Court nr:1, men....
    Min frus släkt är boende i Somerset West och The Strand och det är inte helt fy skam det heller.
    Jag följer med spänning erat nya spännande liv.
    Ha det nu så bra och njut!

    mvh/Lars

    SvaraRadera
  2. Lars,

    Bor du i Sydafrika eller? Nästa gång du kör förbi så får du titta in!
    :) Gabriella

    SvaraRadera
  3. Hej,Gabriella!
    Nej,tyvärr så bor vi inte där nere....ännu.
    Min fru som är född och uppvuxen i Fish hoek och sedermera i The strand och Heldervue trivs bra i Sverige.Jag vill absolut flytta ner, men hon är trött på kriminaliteten och osäkerheten.
    Troligtvis så köper vi en lägenhet i the strand för boende under vårat vinterhalvår om några år eller så.
    Vi åker ner igen den 9Dec för att fira jul & nyår med släkt och vänner. Man får tacka för inbjudan och vi hälsar gärna på när vi kör förbi.

    Ha det så bra nu och njut av erat nya liv!
    mvh/ Lars

    SvaraRadera