torsdag 15 oktober 2009

Vi har fått visum

Nu ni!

Ringde "vår" handläggare (Ladybird heter hon :) ) på sydafrikanska ambassaden för att kolla att allt är som det ska och hur det går med våra visum. Dom är klara!

Vi har fått Business visa för H och mig och Student visa för båda barnen för 2 år framöver. Så skönt att det är klart. Nu skall det "bara" betalas in avgifterna samt en deposit till ambassaden och sen är det bara att hämta våra visum. Den Repatriation Guarantee Deposit som man skall betala in är på 8500.-/person (även barnen) och fås tillbaka när man kommer hem till Sverige igen eller, om jag förstod det rätt, när man fått residence permit istället.

Ladybird hade pratat vitt och brett om vår idea/plan att starta upp Wayens Coffe i Sydafrika. Hon hade berättat om oss för någon Deputy General som var där och han tyckte det var en strålande idea. Även ägaren till Villa Brevik och Ridgemor Villa tyckte det lät som en bra idea. Ladybird ska förmedla kontakten med Ridgemor Villa. Spännande!

Igår så jag upp E´s dagisplats efter konstens alla regler. Man gör det via nätet och sitt medborgarkonto. Mycket smidigt! Skulle sedan fortsätta med att säga upp J´s grundskoleplats men det gick däremot inte. Fanns ingenstans man kunde göra det. Man kan byta skola men inte säga upp sin plats. Mailade skolan direkt och gjorde en "officiell" uppsägning och så får dom väl tala om hur jag ska göra om inte det räcker.

Nu börjar det bli dags att säga upp avtal, tidningar, el etc., etc. Både på jobbet och hemma. Tänkte lägga ett block på köksbordet där vi kan skriva upp vad som skall fixas vartefter posten kommer. Och sedan bocka av vartefter.

Gör liknande på jobbet. När det kommer en faktura så skall det adressändras eller sägas upp beroende på vad det är. Löpande kostnader som har med lokalen att göra för ett av dom andra bolagen ta över. Sådant som måste finnas kvar för Mosquit skall adressändras till vår granne H som skall bli vår man här i Sverige. Det mesta går ju att lägga på autogiro och så behöver han bara skanna in fakturan och maila oss. Sen sköter jag bokföringen som vanligt, fast från 19 Kemps Way i Glencairn, SA istället för Enhagsslingan 23B i Täby. Fiffigt eller hur?!

Idag hade vi besikning av bohaget från ICM Kungsholms flytt på morgonen. Dom ska beräkna hur stor container vi behöver för att flytta ner vårt hem samt ge oss en offert. Nästa vecka kommer Alfa Moving och gör samma sak. kan ju vara värt att jämföra. Det mesta ska ju faktiskt med förutom matsalsmöblemanget. Det har vi ett finare i Sydafrika redan. Och soffgruppen skall inte med. Dock har jag betällt en ny soffa som skall få åka med ner. Vill ha ett svenskt hem med våra saker i!

V 44 åker J och jag ner till Sydafrika för att hälsa på skolan, köpa skolunform och reka lite i största allmänhet. Sedan när vi kommer tillbaka skall vi börja sortera ut vad som skall flyttas med, vad som skall till Aspö och vad som skall slängas. Dags för det då.

Over and out från en med visum till Sydafrika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar