lördag 16 oktober 2010

Bestulna

Japp, ni läste rätt. Tyvärr! Vi, eller snarare jag, har blivit bestulen!

Hände för några veckor sedan. Märkte att jag saknade två guldkedjor som jag brukar ha liggandes i en skål på handfatet, när jag inte har dom på mig dvs. Jag upptäckte detta bara någon dag efter att vi haft elektrikerna här för att installera bla. handdukstorken i vårt badrum.

Vi hade alltså tre misstänkta. Eunice (vår städerska) och dom två elektrikerna. Vi ville inte tro och hoppades verkligen inte att det var Eunice. Det verkade även som det minst troliga. Hon har fått så mycket från oss och hon visste att hon snart skulle få jobb hos några andra svenskar. Hon hade för mycket att förlora.

Harald mailade elfirman och berättade vad som hänt och att om smyckena kom tillbaka så skulle vi inte anmäla utan låta det gå för denna gång. Samma sak sa vi till Eunice.

Eunice beskyllde sig själv för att hon inte hade sagt till mig att lägga undan smyckena och bad mig även dubbelkolla att det inte saknades parfymer (det gjorde det inte). Hon var helt säker på att det var den färgade elektrikern (det var en färgad och en svart kille). Hmm....vilka fördomar tänkte jag. Han hade varit väldigt trevlig och sagt att Eilikas engelska blivit så bra.

Vad som sedan hänt är att chefen för elfirman har konfronterat killarna och ingen erkände. Han har sedan satt dom båda till att bli förhörda med en lögndetektor (värsta Hollywood filmen). Den svarta killen talade sanning men.......INTE den färgade! Eunice får bli detektiv tror jag! Det har även visat sig att det försvunnit saker från en annan adress där dom har jobbat.

Vi lär aldrig få tillbaka mina smycken. Dom såldes säkert samma dag som dom försvann från vårt hus.

Jag har i alla fall lärt mig att smycken skall INTE ligga framme! Det tråkigaste är ju själva affektionsvärdet, inte pengarna.

3 kommentarer:

  1. Hejsan, så tråkigt ni blivit bestulna! Det är synd men sant ´sånt händer i Syd Afrika`. Det är en av de negativa sidorna, man borde ha ögon framtill, baktill och till sidorna. Tur att ni fått fast tjuven, men tråkigt att inte smyckena hittat hem igen:(
    Tänkte fråga en annan fråga nu när vi snart kommer, hur har ni arrangerat så ni ser svenska tv program? Våra flickor tittar oxå på Bolipompa( och jag följer Idol+ annat:) och vi skulle gärna se våra svenska favoritprogram medan vi är i Kap staden.
    Kramar Jannika

    SvaraRadera
  2. Jannika,

    Ang. SVT World så kolla in mina inlägg 17 och 18 maj. Samt att du kan kolla på www.svt.se/world. Där får du all info. Och Idol kan man tex INTE se. Det är bara en del utvalda program från SVT. Inget från reklam kanalerna.
    Hoppas vi kan träffas när ni kommit ner!

    SvaraRadera
  3. Tack Gabriella:)
    Vi ska absolut ses! Vi kommer vara i Kap staden from 1 december till slutet av Mars. Vi får höras närmare. Ha en skön söndag, här är det soligt men kallt( ca +3).
    Kram Jannika

    SvaraRadera