söndag 10 oktober 2010

Party, party

I går kväll var Julius på fest i Hout Bay. Det var 3-4 killar i High School som hade fest hemma hos en av killarna. Stor fest med över 100 ungdomar.

Jag skjutsade en spänd liten (nej förresten stor) tonåring till Hout Bay till strax efter sju. Det tar ca 30 min att köra. Såg lugnt ut när jag lämnade honom. Han hade fått stränga förhållningsorder om alkohol och vi skulle hämta honom vid midnatt.

Sagt och gjort, halv elva susade jag iväg för att hämta Julius. När jag kom dit så gatan FULL med ungdomar och ett stort gäng var på väg uppåt gatan. Det var ett rejält slagsmål på gång. Hjälp tänkte jag! Ställde mig för att vänta på Julius och ha kom, från huset, strax efter midnatt.

Han hade haft roligt men var nog ganska nöjd med att åka hem. Han hade INTE smakat någon alkohol men han berättade att det fanns en hel del. Bla. hade det blandats bål.

Detta är en STOR nackdel här i Sydafrika. Att det är accepterat att dricka alkohol så rysligt tidigt. Vi har förfärats av detta redan innan vi flyttade hit när vi märkte att våra vänners son som är knappt två år äldre än Julius drack. Festen som Julius var på hölls alltså av killar som är 1-2 år äldre än Julius, som är 14. Några föräldrar var naturligtvis närvarande och dom tyckte visst det var ok att det bjöds på sprit.

Hur skall man förhålla sig till detta? Jätte svårt verkligen. Det är faktiskt 18 års gräns i detta landet också! INTE 14! HJÄLP!

1 kommentar:

  1. Oj, det var tidigt.
    Men det låter som era värderingar värdesätts av sonen.
    Kanske det är så att det finns så mycket annat att oroa sig över i ert "nya land" så åldersgränsen för alkohol blir lågprio..?
    Skrattade gott åt pingvinhistorien också. det är ju annat än älg och rådjur på vägarna. hahaha!

    Ha det gott/ Henna

    SvaraRadera