onsdag 26 januari 2011

Otacksamt

Jag har nog aldrig, i hela mitt liv, haft ett så otacksamt "jobb" som nu! Att vara hemmafru alltså. Om man nu kan kalla det för jobb. Nej, det är inget jobb tycker jag men det är det jag gör just nu.

Detta är i princip första gången i mitt liv som jag är arbetslös. Ja, bortsett från två veckor efter turistutbildningen på 80-talet.

Problemet är att jag vet inte vad jag skulle kunna jobba med. Jag vill ju inte gå tillbaka till ett 9-5 jobb. Och det skulle ju inte fungera med skjutsning av barnen fram och tillbaka. Jobba hemifrån skulle kunna vara något men helst vill jag ha kollegor. Det jag saknar mest är nog att få tänka till och använda hjärnan. Få diskutera och komma fram till en lösning. Känna sig riktigt nöjd med en prestation och få höra att man gjort något bra.

Allt det saknas i "yrket" hemmafru! Hjärnan blir som en svamp. Inget stannar kvar och jag är inte kapabel till mycket. Jag glömmer och gör inte saker tillräckligt snabbt. Ständigt dåligt samvete för att jag tycker resten av familjen skulle kunna hjälpa till med vissa saker. Det är ju mitt jobb nu och dom har alla andra saker att göra.

Men det finns mycket bra saker också med att vara hemmafru. Jag kan göra saker som jag aldrig annars skulle kunna göra. Som att gå på min pilates kl 9 på morgonen. Bestämma mig för att sätta mig i solstolen en ½ timma eller 1 timma om jag känner för det. Eller som igår när jag satt ute under soltaket på uteplatsen och svarade och skickade och svarade på mail. Mysigt!

Idag ska jag gå på pilates och sedan måla utemöbler. Det är kul! Men först skjutsa Eilika till dagis och ta ut soptunnan.


3 kommentarer:

  1. Åh,, jag kan känna igen mig! Igår frågade jag min L. ja,, vad kan jag egentligen göra här i vårt nya land, Malaysia... Eftersom på Filippinerna var det svårt att starta upp något, som utlänning,, och speciellt då man inte ska bo där för evigt..

    Nu är vi här,, senast igår tänkte jag på vad jag ska göra.. Nog för att jag har fullt upp men det är inte något lönearbete.. Jag tar kurser vid svenska universitet och tagit kurser via Manilla Universitet, allt för att hålla igång hjärnan så det inte blir för mycket kola där.

    Arbetskamrater, ja, precis det saknar man! Rutiner också!

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Njut Gabriella av det som är bra, det finns alltid saker som man inte gillar, även när man jobbar, det är ju inte givet att du ska vara hemmafru resten av livet... /KK

    SvaraRadera
  3. Nej det passar nog inte alla att vara hemmafru en längre tid. Efter ca. ett år av föräldraledighet så längtade man ju till arbetskamrater och att vara mer än "bara" mamma... Helene

    SvaraRadera