fredag 28 januari 2011

South Eastern

Sautan i gautan vau dé blauser! Så heter det på Karlskronitiska. Typ!

Både i går och idag har The Cape Doctor visat vad han går för. Det blåser som attan. Eller snarare stormar. Tyvärr verkar väderstationen ute på Roman Rock (fyren här utanför) ha pajjat så jag känner mig helt borta. Kan inte rapportera om HUR mycket det blåser. Mycket irriterande! Jag har tyvärr inte samma kunskaper som sjökapten pappa som bara behöver titta ut på havet och så vet han att -"Hmmm...tja, 20 m/s".

Men blåser gör det! Det är rejäla vita gäss ute på havet och skummet yr om vågorna. När man kör till Simonstown för att lämna eller hämta Eilika måste man nästan ha vindrutetorkarna på för allt havsvatten som flyger i luften. Sanden yr över vägen och Eilika tyckte det var snöstorm i morse. Snarare sandstorm skulle jag vilja kalla det. Men kallt är det inte och vindarna är varma.

Som tur är verkar vårt nya pooltäcke funka utmärkt i stormen. Det ligger där det ligger. Däremot fladdrar skyddsdynorna på studsmattan trots 4 sandsäckar, en i varje hörn. Får nog flytta säckarna till mitt på dynorna istället. En solstol har försökt ta sig ett dopp i poolen också men jag stoppade den i sista sekund.

Man får inte ha för klena grejer här inte, för då blåser dom bort. Sa just till Harald igår att det är tur att "Bolibompa näbben" (parabolen) är perforerad, annars hade den nog INTE stått kvar.

Jag säger som Nalle Puh: -"Trevlig blåsdag!"

1 kommentar:

  1. Vår pool är bottenfrusen, det är lättare när det är -10...skridskor...

    /Peter

    SvaraRadera