måndag 6 augusti 2012

Bläää

Ni som hört mig förklara hur vintern i Kapstaden är vet att jag brukar säga att det är kallt och rått inomhus. Framförallt rått. Idag upptäckte jag tydliga bevis på det. Ja faktiskt redan i helgen när jag fick ett ryck och rensade ut bland alla min kläder (blev en välfylld IKEA kasse till Eunice). Idag upptäckte jag något vitt pulverliknande på golvet under fönstret i family room (alltså där vi dagligen sitter och äter vår middag och njuter av utsikten). Funderade över var det kom från och undersökte lite närmare. Såg då till min förskräckelse att tegelstenarna på väggen var lurviga! Bläää! Väggen är alltså en ren sydvägg och får INGEN sol på vintern. Väggar och tak är oisolerade och vi har bara ett litet element på bredvid fåglarna. Alltså har det blivit så rått och fuktigt att det nu är mögel på väggen. Lovely! Nu sitter det bara löst så Eunice får dammsuga av det idag och torka så gott det går på den skrovliga väggen. Och jag har satt på det andra elementet som är under fönstret. 




Så piffigt med lurviga väggar!

Garderoberna har dock klarat sig bättre än förra året tack vare typ Torrbollen som jag installerat i varje garderob i vårt sovrum. Inga mögliga kläder och det luktar inte äckel-päckel. Däremot hade det fastnat lite, lite mögel på en handväska och ett par tygskor. Men det är avtorkat och garderoberna har fått stå öppna över helgen. Jodå, jag roar mig verkligen kungligt!

I natt har det regnat något kopiöst och stormat. Till och med Mosquito blev väckt och lite orolig. 
11 mm på en natt. Nu kommer det en skur lite då och då och däremellan skiner solen mellan molnen. Har satt på elementet  i Julius rum eftersom även hans fönster är mot sydväggen. Och med allt det regnet i natt så är det riktigt fuktigt och rått i hans rum. Däremot om solen skiner så torkar det upp och blir varmt i hans rum eftersom han även har fönster åt andra hållet. OCH om 3 timmar ska jag åka och hämta Julius och Harald! Jippiiiii!!!!

Annars har Eilika och jag tagit det väldigt lugnt i helgen. Plockat och fixat med lite ditten och datten. I lördags förmiddags var det ruggigt och grått så då piggade vi upp oss med att baka ROSA maränger! Eilika tyckte jag var en hjälte som kunde baka rosa maränger. I går var vi in och hälsade på grannarna som kom hem från Europa i torsdags natt. Vi hade med oss kaffe och rosa maränger in till dom. Sen var det bara två maränger kvar i går kväll och jag sa att Eilika kunde få dom, men nej, dom skulle sparas till Julius och pappa idag. Och hon har även sparat 1 hastbulle som vi bakade i förra veckan. Till Julius, för det hade hon lovat honom. Sötnos!



Tog en evighet innan dom blev klara i ugnen och dom blev sega inuti. Men det gjorde inget. 
Bara gott!

I dag har jag grattat Eunice som fyllde år igår. Hon fick ett presentkort från en klädaffär med stränga order om att handla till SIG och inte till barnen, och så sydde jag ett nytt förkläde till henne igår. Hon har haft ett förskräckligt fult, illgrönt förkläde på sig. Jag har köpt städrock till henne men det blev ju inte så tjusigt med det där hemska förklädet. Hon använde förklädet för det har en ficka. Så nu köpte jag ett fint klarblått tyg och sydde förkläde i går. Efter mammas mönster. Mamma syr förkläden en masse och hon skulle fått sy även detta men jag hittade inget bra tyg innan jag åkte hem igen. Men jag är nöjd med mitt verk, och med ficka, i två delar, en för mobilen och en för trasan. Eunice blev jätte glad och det passade perfekt. 

Nähä, nu måste jag göra lite Solas Trading jobb också, innan jag ska agera flygplatstransfer.

2 kommentarer:

  1. Hej! Läser gärna din blogg och tycker mycket om dina vardagsobservationer som utlandssvensk och boende i Sydafrika. Dock skulle jag vilja komma med några råd angående er mögelsituation. Dammsug inte möglet för då sprider man sporer genom hela huset. Blöt möglet och ta bort det från ytan så gott det går. Sen ta vinäger alternativt blekmedel och spreja ytan och låt det torka. Om du har möjlighet, skaffa en fläkt som du kan rikta mot angreppsytan för att vädra och torka. Alternativt bör man använda någon form av värmeelement. Vet att det är en kostnadsfråga, men det är värt att investera i golvvärme för det är ett effektivt sätt att begränsa mögelbildning. Avfuktare i rum fungerar men det tar inte bort mögelsporerna. Bodde själv i ett mögelhus i fyra år och syotomen är att man kan bli rätt hängig och ofta förkyld. Man kan utveckla astma. Mögelsporer är inget att leka med och de sprids väldigt väl via luftkonditionering till andra delar av huset. Tänk på vilka filter och hur länge sedan de byttes ut. Med vänlig hälsning, Charlotte

    SvaraRadera
  2. Inget gör en så trött som mögel. I synnerhet i garderober. Vi har inga garderober mot en yttervägg. Vis av erfarenheten.
    /Anna

    SvaraRadera