lördag 26 juli 2014

Black magic

"Vår" Eunice har varit dålig i snart 3 månader nu! Hon har problem med ryggen och benet. Verkar vara en klämd nerv. Hon har bara blivit värre och värre. Till slut kunde hon vare sig gå eller sitta. Hon har varit sängliggandes i säkert 1 1/2 månad. Hon har varit på False Bay Hospital flera gånger för att få hjälp, framförallt med värken. Där har dom bara skickat hem henne igen med nya och olika sorters värktabletter varje gång. Till slut tog hon sig till Victoria Hospital i Wynberg där hon blev röntgad. Inget syntes på röntgen!

Vi har försökt hjälpa henne så gått det går. Vi har sett till att hon fått lite pengar att leva på trots att hon inte jobbar och innan jag åkte till Sverige så tog jag henne till en kiropraktor ett antal gånger. Det blev bättre men en av kiropraktorerna misstänkte att det kanske var diskbråck hon hade. Han ville att hon skulle röntgas igen, med skiktröntgen. Jag åkte till Sverige och Eunice åkte till Victoria igen. Inget syntes på röntgen enligt Eunice men tveksamt om hon verkligen röntgades med skiktröntgen.

Nu har jag, tillsammans med Eunice, och den kvinnliga kiropraktorn en plan. Eunice ska få behandling 2-3 ggr/veckan i en månad och så får vi se hur pass mycket bättre hon blir. I går fick hon sin första behandling! Jag var lite nervös när jag hämtade henne, att hon skulle vara mycket sämre än när jag åkte för 6 veckor sedan. Men hon är mycket bättre! Hon kan sitta (behövde inte ligga i baksätet) och gå lite försiktigt! Hon är mycket gladare och nu hoppas vi på det bästa!

Eunice själv tror att hon har blivit utsatt för "black magic"! Det är därför hon har ont! Hon är övertygad om att någon är avundsjuk på hennes för att hon har fått ett hus och att det utövas magi på henne. Typ voodoo alltså! Hon känner hur den svarta magin forsar genom hennes blod i ryggen och i benet! Hon sa till mig att hon vet att JAG inte tror på det men att det är deras tradition och kultur. Det har hon ju helt rätt i! Jag frågade henne hur man blir av med den svarta magin? Måste hon göra sig av med huset? Nej då, hon får någon slags naturmedicin från en sangoma och att det är det som gjort att hon är på bättringsvägen.

Jag är glad att hon även tror på vår vård och att hon tar emot hjälp från oss. Kombinationen xhosa sangoma medicin och västvärldens kiropraktor kommer förhoppningsvis göra susen!

Att lägga en slant på Eunice behandling är så värt det! Eunice och hennes lilla familj är ju vår fadderfamilj kan man säga. Vi är glada att vi kan hjälpa i alla fall en mikroskopisk del av alla som har det så svårt här i Sydafrika. På vårt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar